افیلیت مارکتینگ (AFFILIATE MARKETING) چیست ؟‌

 افیلیت مارکتینگ (AFFILIATE MARKETING)  چیست ؟‌

روش بازاریابی افیلیت مارکتینگ که با نام‌هایی چون همکاری در فروش و بازاریابی پورسانتی نیز شناخته می‌شود یکی از روش‌های مرسوم برای بازاریابی است که پیشتر به ‌صورت سنتی در فضای آفلاین انجام می‌شد و حالا در دنیای آنلاین به شکل گسترده‌ای پیاده می‌شود .

 

در این نوع تبلیغات، یک واسطه به عنوان بستر نشر لینک موردنظر فعالیت می‌کند و در ازای تحقق اهداف مشخص شده درصدی را می‌گیرد. با توجه به شاخص‌هایی که تعریف می‌شود اگر فروش موردنظر رخ دهد، ناشر تبلیغات هزینه خود را دریافت می‌کند.

آمازون اولین سایتی بود که سیستم افیلیت مارکتینگ خود را در سال ۱۹۹۶ راه‌اندازی کرد و هنوز این سیستم ادامه دارد. شاید تصور کنید آمازون خیلی پورسانت می‌دهد، اما این مبالغ در ازای فروشی که اتفاق می‌افتد بسیار ناچیز است.

داشتن درآمد روبه رشد هدف اصلی هر کارآفرینی است. برای بسیاری از کارآفرینان که قصد ایجاد مشاغل آنلاین را دارند و برای بازاریابانی که می‌خواهند از راه ترافیک وب کسب درآمد کنند، افیلیت مارکتینگ روشی کاربردی برای درآمدزایی است.

افیلیت مارکتینگ یکی از مشهورترین روش‌های جهانی در زمینه تولید درآمد انفعالی به‌طور آنلاین است. این روش رو به رشد و پیشرفت است. مثلا پیش‌بینی شده تا سال ۲۰۲۲ تا ۸.۲ میلیارد دلار صرف افیلیت مارکتینگ شود، در حالی که در سال ۲۰۱۷ این مبلغ ۵.۴ میلیارد دلار بوده است. بنابراین این عدد افزایش چشمگیری خواهد داشت.

اگر می‌خواهید اطلاعات کاملی درباره افیلیت مارکتینگ به دست آوردید، در ادامه با ما همراه شوید تا با نحوه تبلیغ محصولات به وسیله این نوع بازاریابی آشنا شده و راه‌های درآمدزایی از آن را کشف کنید.

 

افیلیت مارکتینگ چیست؟

افیلیت مارکتینگ یک تکنیک بازاریابی مبتنی بر عملکرد است که در آن یک خرده‌فروش – طبیعتا آنلاین – تبلیغ خود را در یک وب‌سایت قرار می‌دهد و در ازای هر مشتری که از سمت تبلیغات در آن وب‌سایت معرفی می‌شود، برای آن پورسانت در نظر می‌گیرد. وب‌سایت افیلیت تنها زمانی پورسانت را دریافت می‌کند که تبلیغاتش منجر به معامله شده باشد.

 

در بازاریابی افیلیت معمولا چهار بخش نقش دارند :

  • افیلیت‌ها: تبلیغ‌کنندگان محصول
  • سازندگان محصول: تولیدکنندگان
  • شبکه‌ها: شبکه‌های مدیریت افیلیت‌ها
  • مصرف‌کنندگان: مصرف‌کنندگان نهایی محصول


برای آن‌که در نقش افیلیت قرار بگیرید لزومی ندارد حتما شبکه داشته باشید، اما سه بخش دیگر (افیلیت‌ها، سازندگان محصول و مصرف‌کنندگان) هسته برنامه افیلیت را تشکیل می‌دهند.

 

افیلیت‌ها چه کسانی هستند؟

افیلیت، که با نام ناشر نیز شناخته می‌شود، می‌تواند یک فرد یا یک شرکت باشد. بلاگرها و تولیدکنندگان محتوا در این صنعت فعالیت می‌کنند. آن‌ها با تولید محتواهایی مثل پست بلاگ، ویدئوها و محتواهای رسانه‌های دیگر به تبلیغ محصول یا خدمات کمک می‌کنند. آن‌ها همچنین می‌توانند با قرار دادن تبلیغات، افزایش بازدید سایت از راه تقویت سئو و ساختن لیست ایمیل برای محتواهای خود مخاطب و در نتیجه تعامل بیشتر جذب کنند.

وقتی یکی از بازدیدکنندگان تعامل ایجاد می‌کند، که می‌تواند خرید یا پر کردن فرم وب‌سیات باشد، افیلیت در ازای آن پاداش دریافت می‌کند. مقدار این کمیسیون به شرایط برنامه افیلیت بستگی دارد.

 

صاحبان کسب‌وکار چه کسانی هستند؟

صاحب کسب‌وکار (merchant) که به عنوان سازنده محصول یا تبلیغ‌کننده نیز شناخته می‌شود، در واقع سازنده محصول یا ایجاد کننده خدمات است. آن‌ها به افراد یا شرکت‌های افیلیت که برندشان به میزان قابل توجهی طرفدار دارد، کمیسیون و اشتراک در درآمد پیشنهاد می‌کنند.

صاحب کسب‌وکار می‌تواند شرکتی باشد که به هر افیلیت که می‌تواند بازدیدکنندگان را به خرید وادارد، کمیسیون پیشنهاد می‌کند. یا می‌تواند یک فرد باشد که در پادکست خود، برنامه افیلیت ارائه می‌دهد. به‌طور کلی هر کسی که برای افیلیت‌ها هزینه می‌کند تا در افزایش معامله‌ها به آن‌ها کمک بشود، می‌تواند در این دسته قرار بگیرد. (حتی لازم نیست چنین فردی همیشه سازنده یک محصول باشد.)

 

شبکه‌های افیلیت کدام هستند؟

شبکه افیلیت بین صاحب کسب‌وکار و افیلیت‌ها نقش میانجی را دارد. در بعضی از موقعیت‌ها نیازی به وجود شبکه نیست اما برخی شرکت‌ها برای آن‌که سطحی از اعتماد را جلب کنند، کار با شبکه را انتخاب می‌کنند.

شبکه، روابط را مدیریت می‌کند و تعادل را با شخص ثالث (third party) برقرار می‌نماید. بررسی‌های شخص ثالث می‌تواند مهم باشد زیرا نرخ تقلب را پایین می‌آورد.

برخی از صاحبان کسب‌وکار، کار با شبکه افیلیت را انتخاب می‌کنند زیرا برای ردیابی گزارش و مدیریت پرداخت‌های افیلیت زمان یا منابع کافی ندارند. همچنین احتمال دارد که بخواهند با کمک شبکه افیلیت با چندین افیلیت و ناشر مختلف کار کنند.

 

مصرف‌کنندگان چه کسانی هستند؟

مصرف‌کنندگان یا مشتریان آن‌هایی هستند که معامله را انجام می‌دهند. آن‌هایی که محصول را می‌خرند یا فرم مورد نظر را برای افزایش لید پر می‌کنند تا افیلیت، کمیسیون حاصل از انجام این تعامل را به‌دست آورد.

 

افیلیت مارکتینگ چگونه کار می‌کند؟


به عنوان یک افیلیت، هر زمان که بازدیدکنندگان تعاملی انجام دهند، بابت آن به شما مبلغی پرداخت می‌شود. این تعامل می‌تواند یک کلیک، ارسال یک فرم برای تولید لید و یا فروش باشد. در اکثر موارد افیلیت مارکتینگ نوعی بازاریابی بر پایه انجام یک عمل است به این معنی که شما تنها زمانی به عنوان افیلیت درآمدی کسب می‌کنید که بازدیدکننده شما عملی انجام دهد.

 

برخی از مدل‌های رایج افیلیت مارکتینگ:

 

پرداخت به ازای هر کلیک (PPC) : افیلیت به ازای تمامی کلیک‌هایی که از سمت او شده، صرف‌نظر از این‌که تولید لید یا فروش اتفاق افتاده باشد یا نه، مبلغی دریافت می‌کند. این روش تقریبا نادر است زیرا در آن تمامی ریسک‌ها متوجه سازنده محصول است.

پرداخت به ازای تولید لید (PPL) : افیلیت به ازای هر لیدی که تولید می‌کند مبلغی دریافت می‌نماید. این عمل می‌تواند ارسال یک فرم آنلاین باشد یا هر نوع پیش‌خرید. ریسک این روش برای صاحب کسب‌وکار و افیلیت به یک اندازه است.

پرداخت به ازای فروش (PPS) : افیلیت به ازای هر فروشی که از سمت او انجام می‌شود مبلغی دریافت می‌کند. این روش که در آن تمامی ریسک‌ها متوجه افیلیت است، رایج‌ترین مدل این نوع بازاریابی است.

 

چگونه باید افیلیت مارکتینگ را شروع کرد؟


افیلیت مارکتینگ می‌تواند بسیار ساده باشد. کافی است محصولی را که دوست دارید تبلیغ کنید را انتخاب نمایید و با هر فروشی که از سوی شما اتفاق می‌افتد مقداری از سود را به‌دست آورید. اما در این مسیر به انجام چند کار و نظارت بر روی آن‌ها نیاز دارید.

 

۱- یک پلتفرم انتخاب کنید

برای آن‌که به افیلیت تبدیل شوید باید تاثیرگذار باشید. ایجاد یک وب‌سایت یا بلاگ در حوزه تخصصی یک کسب‌وکار بهترین راه تاثیرگذاری است. درحالی که بر روی امور مالی، سلامت شخصی یا هر کسب‌وکاری تمرکز کرده‌اید، یک بلاگ یا وب‌سایت تخصصی در افزایش اثرگذاری و ایجاد مخاطب به شما کمک می‌کند. بازاریاب‌های افیلیت به وسیله بلاگ‌ها، خبرنامه‌ها و حتی در یوتیوب و دیگر کانال‌های رسانه‌های اجتماعی مخاطب جذب می‌کنند.

 

۲- مخاطبان خود را پیدا کنید

تعداد زیادی مخاطب که با مطالب یک بلاگ یا وب‌سایت تعامل برقرار کرده‌اند برای آن بلاگ یا وب‌سایت دارایی ارزشمندی محسوب می‌شوند. داشتن مخاطبانی که محتوای شما را می‌خوانند و با آن ارتباط برقرار می‌کنند می‌تواند به کسب درآمد از افیلیت بینجامد.

بهترین راه ایجاد مخاطب این است که ابتدا مشخص کنید مخاطبان هدف شما چه کسانی هستند؟ شما می‌توانید مخاطبان هدف خود را با جستجو در میان مخاطبان، نظارت بر روی ترافیک خود و انجام تحقیقات دست اول از طریق گفتگو با مشترکین و مشتریان پیدا کنید.

وقتی چنین گروهی از مخاطبان را تشکیل دادید، آن دسته از مخاطبان وفادار آنلاین خود را از طریق محتوای هدفمند و ایمیل‌های خوب رشد و افزایش دهید. به مخاطبان خود دلیلی برای خواندن و تعامل با محتوای خود بدهید تا از این مسیر، آن‌ها نیز دلیلی برای خرید محصولات پیشنهادی شما پیدا کنند.

 

۳- در یک برنامه افیلیت ثبت‌نام کنید

بهترین راه شروع بازاریابی افیلیت، ثبت‌نام در یک برنامه افیلیت است. پس از از آن، شما یک لینک افیلیت دریافت می‌کنید که حاوی یک ID است. سپس می‌توان از آن لینک در محتوای خود استفاده کنید.

برای شروع کار با برنامه افیلیت معمولا هزینه اولیه وجود ندارد اما در طول کار ممکن است هزینه‌های متغیری وجود داشته باشد که به این بستگی دارد که چگونه محصولات را تبلیغ می‌کنید. اگر انتخاب شما محول کردن محتوا به خارج از مجموعه و اجرای تبلیغات باشد، ممکن است هزینه‌ها از بودجه شما بیشتر شود.

 

۴- محصولاتی برای تبلیغ انتخاب کنید

انتخاب کالای مناسب برای تبلیغ، همکاری با شرکت مناسب، تقویت روابط و به‌روزرسانی محتوا همگی از موارد اساسی یک افیلیت مارکتینگ خوب و موفق هستند.

به گفته «پت فلین»، یکی از پیشگامان تولید درآمد انفعالی از راه تامین و ایجاد ارزش برای مخاطبان خود، در افیلیت مارکتینگ دو قانون مهم وجود دارد:

 

  • فقط محصولاتی را در افیلیت توصیه کنید که کاملا با آن‌ها آشنا هستید. اگر در استفاده از محصول راحت نیستید و یا فکر می‌کنید استفاده از آن کمکی به افراد نمی‌کند، آن را تبلیغ نکنید.

 

 

  • هرگز به‌طور مستقیم به کسی نگویید که کالایی را بخرد. همیشه محصولات را بر پایه تجربیات خود و نتایج استفاده از آن معرفی و توصیه کنید.

 

در پروسه انتخاب کالای درست برای تبلیغ، بنیان‌گذار یک آژانس مدیریت افیلیت پیشنهاد می‌کند که این سه مولفه را در نظر داشته باشید :

1. مخاطبانتان: آیا آن‌ها از این‌که این محصول را تبلیغ کردید از شما رضایت خواهند داشت؟

2. کیفیت و ارزش محصول: آیا بهترین دوست خود را به خرید این کالا تشویق می‌کنید؟

3. سودآوری: آیا این پیشنهاد در پرداخت‌ها و نرخ تبدیل (کانورژن) رقابتی است؟

و پس از خواندن موارد بالا، آیا محصول مشخصی به خاطرتان آمد؟

 

۵- محتوای جالب‌توجهی برای تبلیغ محصولات افیلیت ایجاد کنید

برای به‌دست آوردن بهترین نتیجه از افیلیت مارکتینگ به محتوایی نیاز دارید که جالب توجه باشد و محصول مورد نظرتان را به بهترین شیوه تبلیغ کند. مشخصات محصول مورد نظر خود را گردآوری کنید و در قالب یک پست بلاگ درباره آن بنویسید. نمودارهای مقایسه محصولات درست کنید که درباره ویژگی‌های محصولات مشابه توضیح می‌دهد. با کاربران و طرفداران محصول مورد نظر مصاحبه کنید تا بتوانید نظرات گوناگون را در محتوای خود پوشش دهید و به نمایش بگذارید.
صرف‌نظر از آن‌که چه محتوایی تولید می‌کنید، نسبت به معتبر و قابل اعتماد بودن محتوایی که درباره آن کالا منتشر می‌کنید اطمینان یابید و از تبلیغ محصولاتی که خودتان از آن‌ها استفاده نکرده‌اید، اجتناب کنید.

 

۶- بهینه‌سازی و پیگیری انجام دهید

زمانی که بازدیدکننده مطلب شما بر روی لینک افیلیت کلیک می‌کند، یک کوکی در مرورگر او عملیات بعدی را ردیابی می‌کند. وقتی معامله‌ مقتضی انجام می‌شود (که بسته به شرایط برنامه می‌تواند فروش و یا ارسال لید باشد) صاحب کسب‌وکار می‌تواند این اقدامات را ضبط کند و با مطابقت دادن آن به افیلیت شما، پرداخت کمیسیون را انجام دهد.
شما نیز باید محتوای افیلیت خود را ردیابی کنید تا ببینید کجاها خوب عمل کرده و کدام بخش‌ها باید تقویت شود. درک این نکته که کدام محتوا بیش از همه توجه مخاطبان شما را جلب کرده است کمک می‌کند که در فرصت‌های آینده افیلیت مارکتینگ بدانید که باید تمرکز و توجه خود را بر روی چه نکاتی بیشتر کنید.

 

۷- مبلغ پرداختی حاصل از تبلیغات انجام شده را دریافت کنید

برای پرداخت مبلغی که در ازای افیلیت انجام می‌شود ساختارهای متفاوتی وجود داشته که به شرایط برنامه افیلیت وابسته است. پرداخت کمیسیون به وسیله شرکت‌ها معمولا به‌طور ماهانه انجام می‌شود اما این موضوع هم به شرایط برنامه افیلیت بستگی دارد. پرداخت‌ها می‌تواند در ازای تولید لیدها یا کل فروش به‌صورت هفتگی یا ماهیانه صورت گیرد.

هنگام انتخاب یک برنامه افیلیت به ساختار پرداختی آن توجه کنید. در نهایت این موضوع به اهداف شما بستگی دارد. شاید بخواهید ساختار پرداخت کمیسیون شرکت یا سازنده محصول را بدانید. مثلا آیا پرداختی به ازای تولید هر لید انجام می‌شود یا در ازای هر فروش؟ آیا به دنبال پرداخت دوره‌ای هستید یا پرداخت یک‌باره؟

با توجه به اهداف شما، موارد گفته شده می‌تواند بر روی انتخاب محصول، چگونگی برنامه‌ریزی شما برای تبلیغ آن و همچنین زمان و منابعی که می‌خواهید به آن اختصاص دهید تاثیرگذار باشد. به عنوان مثال اگر شما انتخاب کرده‌اید که محتوایتان را از طریق آگهی‌های پرداخت شده تبلیغ کنید، باید هزینه‌ای برای آن در نظر بگیرید. باید مقایسه کنید که در مقابل کمیسیونی که بابت هر فروش دریافت کردید، چقدر برای تبلیغ هر بخش از محتوا یا ایجاد هر خرید هزینه کردید.

یا اگر بلاگ یا وب‌سایت دارید، باید برای میزبانی آن هزینه کنید. در چنین موقعیتی باید یک هزینه ثابت در کل فروش انجام شده از سمت شما تقسیم شود. برنامه‌هایی وجود دارد که می‌تواند در انجام این محاسبات و میزان سرمایه مورد نیاز برای این کار به شما کمک کند.

 

از افیلیت مارکتینگ چقدر می‌توان درآمد داشت؟


شاید از خود بپرسید درآمد شرکت‌هایی که در حوزه افیلیت مارکتینگ تاسیس شده و به‌طور تمام وقت در این زمینه کار می‌کنند، چقدر است؟ این مورد می‌تواند برای هر شرکتی متفاوت باشد. میزان درآمدزایی به‌وسیله افیلیت مارکتینگ بیشتر از آن که از درآمد کسب شده باشد، از سود آن است.

یک شرکت افیلیت با درآمد بیشتر ممکن است از دیگری که درآمدی کمتری دارد ناموفق‌تر باشد زیرا هزینه‌هایش بیشتر بوده است. پیش از آن‌که کار افیلیت مارکتینگ را شروع کنید، باید انتظارات خود را با پتانسیل درآمد خود هماهنگ کنید. این‌که در چه نوع صنعتی فعالیت می‌کنید به اهداف و خواسته‌های شما بستگی دارد.

اگر برای تبلیغ محصولات افیلیت خود، بر روی تبلیغات ادووردز یا فیسبوک تمرکز کرده‌اید، میزان پولی که سرمایه‌گذاری کرده‌اید به اندازه (حتی بیشتر از) میزان درآمدی که از آن کسب می‌کنید اهمیت دارد.

 

آیا برای شروع افیلیت مارکتینگ آماده‌اید؟


یک باور نادرست وجود دارد که می‌گوید دوران افیلیت مارکتینگ به‌سر آمده!

به نظر می‌رسد هر ساله در دنیای بازاریابی آنلاین، افراد پایان چیزی را اعلام می‌کنند. مثلا یک بار پایان کاربرد سئو، یک بار ایمیل و بار دیگر تلفن همراه و….

اما زمان، آزمون خوبی است که نشان می‌دهد این موارد هنوز کاربرد دارند. همه‌چیز تکامل پیدا می‌کند و تاکتیک‌های تازه‌ای جایگزین آن‌هایی می‌شوند که دیگر مثل قدیم کار نمی‌کنند. و افیلیت مارکتینگ هم از این قاعده مستثنی نیست.

افیلیت مارکتینگ از یک طرح که قرار بود افراد را سریع به ثروت برساند، به راهی برای ایجاد اعتماد در مخاطب تبدیل شده. راهی که هم تبلیغ‌کننده و هم خریدار را به مزایا و سود مورد نظر می‌رساند.

موفقیت در افیلیت مارکتینگ مستلزم شناخت اصول بازاریابی است. به‌خصوص اگر می‌خواهید برند شخصی خود را بسازید. برندی که بدون توجه به ارزش واقعی که برای مخاطبان خود ایجاد می‌کند، بی‌وقفه تبلیغ نماید، افیلیت مارکتینگ را یک منبع درآمد کوتاه‌مدت می‌داند. انتخاب محصولات درست برای تبلیغ که از شناخت و علاقه واقعی شما به آن نشات می‌گیرد، اساس تمامی فعالیت‌های تبلیغاتی است.

روش‌های زیادی برای تبلیغ وجود دارند اما قانون طلایی افیلیت مارکتینگ این است: فقط محصولاتی را تبلیغ کنید که خودتان آن‌ها را دوست دارید و با این کار برای مخاطبانتان ارزش قائل شوید. برند خود را بسازید، محصولاتی که دوست دارید را انتخاب کنید، محتوای معتبر و قابل اعتماد تولید کنید؛ حالا در راه تولید واقعی منبع درآمد انفعالی قرار گرفته‌اید.

 

شما عزیزان و همراهان گرامی می توانید نقطه نظرات و تجربیات خود در مورد افیلیت مارکتینگ را با ما به اشتراک بگذارید .