انواع کمپین های تبلیغاتی  | راهنمای راه اندازی و مدیریت یک کمپین تبلیغاتی موفق

 انواع کمپین های تبلیغاتی  | راهنمای راه اندازی و مدیریت یک کمپین تبلیغاتی موفق

امروزه بسیاری از کسب‌وکارها به دنبال یک روش مناسب برای تبلیغ محصولات شرکت و برند خود هستند تا خدمات و محصولاتشان را به شیوه‌ای مناسب برای استفاده سایرین قرار دهند تا با اجرای کمپین‌های تبلیغاتی فروش بیشتری داشته باشند. ممکن است اسم کمپین تبلیغاتی را شنیده باشید، لذا در این مقاله به تعریف دقیق‌ کمپین تبلیغاتی و معرفی انواع کمپین‌های تبلیغاتی می‌پردازیم. با استفاده از انواع کمپین‌های تبلیغاتی، شرکت‌ها و صاحبان کسب‌وکار می‌توانند محصول و برند خود را با شیوه‌هایی نوین و به‌روز در میان مردم معرفی و تبلیغ کنند؛ اما سؤالاتی در این زمینه مطرح می‌شود ازجمله اینکه:

  • کمپین تبلیغاتی به چه معناست؟
  • برترین کمپین‌های تبلیغاتی کدام‌اند؟
  • چگونه یک کمپین تبلیغاتی موفق راه‌اندازی کنیم؟

و سؤالاتی از این قبیل که در ادامه این مقاله از ادنوین به آن‌ها پاسخ خواهیم داد ، با ما همراه باشید .

گفتنی است که انواع کمپین‌های تبلیغاتی برای موارد مختلفی به‌کار می‌روند. به این صورت که هر کمپین تبلیغاتی ممکن است برای معرفی یک برند خاص، یا فروش بیشتر محصولات یک شرکت یا یک ایده جدید برای ارائه خدماتی به مشتری اجرا شود. انواع کمپین‌های بازاریابی و کمپین‌های موفق تبلیغاتی ویژگی‌هایی دارند که در ادامه این ویژگی‌ها را معرفی خواهیم کرد.

تعریف کمپین تبلیغاتی

کمپین‌های تبلیغاتی مجموعه‌ای از استراتژی‌هایی است که برای تبلیغ محصولات یک شرکت جهت فروش بیشتر، دیده شدن محصول، ارتباط با مشتری، ارائه اطلاعات آن محصول به مشتری، ایجاد آگاهی از برند، راه‌اندازی محصولی جدید و اهدافی دیگر انجام می‌شود. کمپین‌های تبلیغاتی موفق دارای یک چهارچوب و پلتفرم ‌مناسب هستند و یک هدف خاص را دنبال می‌کنند اما در ابزارهای مختلفی قابل‌اجرا هستند. این کمپین‌ها می‌توانند در رسانه و سایر کانال‌های ارتباطی به مخاطبین منتقل شوند. برای کمپین‌های تبلیغاتی، مؤلفه‌هایی وجود دارد که در ادامه به معرفی آن‌ها می‌پردازیم.

مؤلفه های کمپین های تبلیغاتی

برای طراحی و پیاده‌سازی یک کمپین تبلیغاتی باید مؤلفه‌هایی را مدنظر قرار داد. این مؤلفه‌ها در قالب تصویر زیر معرفی کرده، سپس به تشریح هر یک پرداخته‌ایم.

داشتن یک هدف مشخص

در مؤلفه هدف، شما باید هدف خود را از راه‌اندازی کمپین تبلیغاتی مشخص کنید. این اهداف ممکن است در موارد مختلف باشند؛ به‌عنوان‌مثال، هدف از طراحی یک کمپین ممکن است معرفی یک محصول جدید، ارائه اطلاعاتی جدید در مورد محصول فعلی، فروش بیشتر، معرفی برند و غیره باشد. هنگامی‌که مشخص کردید که کمپین تبلیغاتی برای چه هدفی انجام می‌شود، آنگاه با ایجاد یک استراتژی خاص می‌توانید به اهداف خود برسید.

مشخص بودن بازار هدف

در بعضی از موارد شرکت‌ها و صاحبان کسب‌وکار فقط یک دسته از افراد را برای بازاریابی و تبلیغات محصول خود مدنظر دارند و قصد فروش محصولات خود را تنها به این دسته مشخص از افراد دارند؛ به همین دلیل در کمپین‌های تبلیغاتی، این دسته از افراد به‌عنوان بازار هدف قرار داده می‌شوند و استراتژی خاصی برای آن‌ها در نظر گرفته می‌شود.

ارائه یک پیشنهاد ویژه

ممکن است شرکت، یک تست آزمایشی از محصول و یا یک وبینار را برای مشتریان در نظر گرفته باشد. کمپین‌های تبلیغاتی این پیشنهاد‌ها را برای مخاطبین طراحی و در دسترس قرار می‌دهند.

پایبندی به یک پیام مشخص

اینکه می‌خواهید یک محصول جدید معرفی کنید، در حال فروش هستید یا هر پیام دیگری که چه به‌صورت کلامی و چه به‌صورت غیرکلامی دارید، تصمیم بر اینکه یک پیام واضح و مشخص داشته باشید و به آن در طول تبلیغ پایبند باشید، باعث ایجاد موفقیت خواهد شد.

انواع کمپین های تبلیغاتی

در ادامه انواع کمپین‌های تبلیغاتی را در قالب تصویر زیر معرفی نموده، سپس به تشریح هر یک پرداخته‌ایم.

کمپین آگاهی از برند

کمپین‌های تبلیغاتی آگاهی از برند تنها یک هدف دارند و به معرفی کسب‌و‌کار شما و اینکه چه‌کاری انجام می‌دهید، می‌پردازند. درواقع، تنها هدف راه‌اندازی این کمپین‌ها معرفی برند به مشتری است.

کمپین تغییر نام تجاری

کمپین‌های تغییر نام تجاری برای شرکت‌هایی به‌کار می‌رود که قصد دارند مشتری را با محصول یا برند جدید، ادغام شدن با یک شرکت دیگر آگاه کنند. همچنین این نوع کمپین‌ها به‌منظور معرفی ارزش‌های جدید شرکت به مشتریان کارایی دارند.

کمپین تبلیغات موتور های جستجو

کمپین‌های تبلیغات موتورهای جستجو، تبلیغاتی هستند که در موتورهای جستجو نمایش داده می‌شوند. برای تبلیغاتی که در موتورهای جستجو انجام می‌شود، به ازای هر کلیک هزینه دریافت می‌شود. این روش یکی از برترین کمپین‌های تبلیغاتی است و راهی مناسب برای هدایت مشتری به وب‌سایت شما می‌باشد. تجربه نشان داده است که کمپین‌های تبلیغات موتورهای جستجو اگر به‌درستی و با اصول طراحی و پیاده‌سازی شوند، بازدهی بالایی دارند.

کمپین تبلیغات رسانه های اجتماعی

کمپین تبلیغات رسانه‌های اجتماعی همان‌طور که از نام آن مشخص است، تبلیغ در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی مانند اینستاگرام، توئیتر و غیره می‌باشد. تبلیغ در رسانه‌های اجتماعی می‌تواند برای طیف وسیعی از اهداف مانند ایجاد آگاهی از برند، بازدید از سایت و غیره انجام شود. مقاله 7 گام ضروری برای طراحی و اجرای کمپین شبکه‌های اجتماعی راهنمای خوبی در این زمینه است.

کمپین تبلیغات ایمیلی

کمپین‌های تبلیغات ایمیلی یکی از پرکاربردترین ابزارها در تبلیغات است. برخی از شرکت‌ها که این روش را انتخاب می‌کنند، تبلیغات خود را از طریق ایمیل برای بازار هدف و مشتریان خود ارسال می‌کنند. برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانید مقاله راهکارهای کلیدی کمپین ایمیلی موفق را مطالعه بفرمایید.

کمپین روابط عمومی

کمپین‌های روابط عمومی جهت معرفی یک محصول و یا در رابطه با اطلاع‌رسانی یک رویداد راه‌اندازی و اجرا می‌شوند. این روش به این صورت است که پیام شرکت از طریق رسانه‌های پربازدیدی چون تلویزیون، رادیو و رسانه به سایر افراد انتقال پیدا می‌کند.

کمپین راه اندازی محصول

کمپین‌های راه‌اندازی محصول یک دسته از افراد را هدف قرار می‌دهند و با هایلایت کردن یک نیاز در این افراد و رفع آن نیاز از طریق خرید محصول، آن‌ها را هیجان‌زده می‌کنند. کمپین‌های راه‌اندازی محصول نیز می‌توانند نقش مهمی در موفقیت یک شرکت ایفا کنند.

کمپین سئو

کمپین‌های بهینه‌سازی موتورهای جستجو یا سئو با بهینه کردن کلمات کلیدی، عناوین و محتوا انجام می‌شود. این امر می‌تواند باعث شود که تبلیغات شما در یک وب‌سایت در رتبه اول قرار گیرد و بازدهی بالایی داشته باشد.

کمپین تبلیغات شریک

کمپین‌های تبلیغاتی شریک بین دو شرکت غیر رقیب انجام می‌شود؛ به این صورت که دو شرکت با هم همکاری نموده و محصولات خود را برای یک بازار هدف مشترک تبلیغ می‌کنند. البته گاهی اوقات، محصولات به‌صورت جفتی بهتر فروخته می‌شوند.

کمپین اینفلوئنسر مارکتینگ

در کمپین‌های تبلیغاتی اینفلوئنسر مارکتینگ به‌جای اینکه مشتریان محصولات شما را به اطرافیان معرفی کنند از یک نویسنده وبلاگ یا اینفلوئنسر در رسانه‌ها به‌عنوان رابط استفاده می‌شود و محصولات شرکت را به دیگران معرفی می‌کنند.

کمپین تبلیغات ویدئویی

کمپین‌های تبلیغاتی ویدئویی ابزار قوی تبلیغاتی هستند. این تبلیغات ویدئویی می‌تواند برای هدف‌هایی از جمله فروش محصولات و ایجاد آگهی از برند باشد. در محیط‌هایی مانند یوتیوب یا آپارات و… این تبلیغات انجام می‌شود که بازدهی بالایی دارد.

چگونگی راه اندازی یک کمپین تبلیغاتی موفق

برای ایجاد و راه‌اندازی یک کمپین تبلیغاتی موفق، مواردی تأثیرگذار هستند که در زیر آن‌ها ذکر کرده‌ایم.

  • مشخص کردن اهداف خود
  • تعیین بودجه
  • تعیین کردن مخاطبین هدف
  • مشخص کردن کانال یا رسانه تبلیغاتی برای راه‌اندازی و اجرای کمپین
  • راه‌اندازی کمپین و به‌دقت زیر نظر داشتن معیارها (KPI ها)
  • تجزیه‌وتحلیل نتایج و یادداشت‌برداری برای کمپین‌های بعدی

اهداف کمپین های تبلیغاتی

کمپین‌های تبلیغاتی، هنگام ایجاد یک تبلیغ در زمینه رقابتی اهمیت بالایی دارند. غالباً هدف این کمپین‌ها از ایجاد تبلیغات، این است که فروش محصولات شرکت را بالا ببرند، باعث درآمدزایی زیاد شرکت شوند و برند شرکت را در سطح منطقه‌ای، کشوری یا جهانی به عموم بشناسانند. تیم‌های تبلیغاتی استخدام‌شده توسط یک کمپانی با اجرای کمپین‌های تبلیغاتی خوب و فعالیت‌های استراتژیک و درازمدت، مشتری را به سمت آن کمپانی هدایت نموده و آن را به یک مشتری وفادار تبدیل می‌کنند. به‌این‌ترتیب، با بالا رفتن ارزش برند کمپانی از طریق تبلیغات مفید، اعتماد به برند و همه‌گیری محصولات بیشتر می‌شود و در نهایت افراد زیادی از محصولات شرکت خرید می‌کنند. با این توضیحات، دیگر به‌راحتی می‌توانید دریابید که تبلیغات صحیح می‌تواند برای همیشه یک برند را در ذهن مخاطب بگذارد و نسبت به وجود آن برند، آگاهی عمومی را افزایش دهد.

پرسش و پاسخ متداول درباره کمپین‌های تبلیغاتی

  • کمپین تبلیغاتی چیست؟

به فعالیت‌هایی که یک پیام تبلیغاتی را به مخاطبان هدف به‌صورت همزمان و یکپارچه به‌منظور تحقق اهداف سازمان می‌رساند، کمپین تبلیغاتی گفته می‌شود.

  •  انواع کمپین‌های تبلیغاتی کدام‌اند؟

از انواع کمپین‌های تبلیغاتی می‌توان کمپین تبلیغاتی موتورهای جستجو، کمپین‌های ایمیلی، کمپین‌های سئو، کمپین‌های تبلیغات ویدئویی، کمپین‌های رسانه‌های اجتماعی و غیره را نام برد.

  • کمپین‌های تبلیغاتی موفق چه ویژگی‌هایی دارند؟

یک کمپین تبلیغاتی موفق بر مبنای استراتژی‌های خاص برای معرفی برند، افزایش ارتباط با بازار هدف و افزایش درآمد طراحی می‌شود.

 اهداف کمپین‌های تبلیغاتی چه می‌باشد؟

از اهداف کمپین‌های تبلیغاتی این است که نظر مشتریان زیادی را به شرکت جلب کند، آنان را به سمت خرید از شرکت هدایت کند و یک آگاهی از برند آن شرکت ایجاد کند. البته این‌ها تنها برخی از اهداف کمپین‌های تبلیغاتی است.

سخن پایانی

در این مقاله تلاش بر این شد که اطلاعاتی پیرامون انواع کمپین‌های تبلیغاتی و مؤلفه‌های یک کمپین خوب تبلیغاتی را جمع‌آوری نموده، به زبانی ساده به نگارش درآورده و در اختیار شما عزیزان قرار دهیم. همان‌طور که گفتیم روش‌های مختلفی برای اجرای کمپین‌های تبلیغاتی وجود دارد و تبلیغات در کانال‌های مختلفی قابل‌اجرا هستند. این کمپین‌ها برای موفق شدن باید به‌صورت اصولی اجرا شوند تا کسب‌وکار به هدف خود برسد. امیدواریم با مطالعه این مقاله اطلاعات موردنیازتان را به‌دست آورده باشید و مطالعه آن برای شما عزیزان مفید واقع‌شده باشد. باعث خوشحالی ما است که در قسمت دیدگاه‌ها، نقطه نظرات یا سؤالات خود را با ما در میان بگذارید.