لینک جویس یا عصاره لینک (Link juice) در سئو چیست؟

 لینک جویس یا عصاره لینک (Link juice) در سئو چیست؟

عصاره لینک یا Link juice در سئو به ارزش یا سهمی گفته می‌شود که از طریق هایپرلینک‌ها از یک سایت یا صفحه به سایت یا صفحه‌ای دیگر منتقل می‌شود. موتورهای جست‌وجو عصاره لینک‌ها را مورد برسی قرار می‌دهند و آن مقدار Link Juice که از سایت مبدأ به سایت شما فرستاده می‌شود را به‌عنوان یک رأی و نمره مثبت برای سایت شما در نظر می‌گیرند؛ چون این موضوع به آنها نشان می‌دهد که صفحات شما ارزشمند هستند و ارزش ترویج را دارند ، در ادامه با ادنوین همراه باشید . 

مقدمه‌ای بر تعریف عصاره لینک

همانطور که در ابتدای مطلب گفتیم، از هر لینک به صفحه یا سایتی دیگر، میزان ارزش و اعتباری که به صفحه مقصد داده می‌شود، سهم عصاره آن لینک است. اما راه‌های زیادی برای لینک گرفتن در فضای وب وجود دارد و شما می‌توانید به‌صورت مستقیم یا غیر مستقیم لینک بگیرید. در روش مستقیم باید استراتژی‌های ساخت لینک را بدانید. این استراتژی‌ها عبارت‌اند از به اشتراک‌گذاری اسناد و گزارشات ارزشمند، پست مهمان، بازاریابی شبکه‌های اجتماعی، انتشار رپورتاژ و غیره. اما روش غیر مستقیم به حالتی گفته می‌شود که در آن، محتوایی با کیفیت بر روی وب‌سایتتان منتشر می‌کنید. مخاطبان نیز با دیدن این محتوای کاربردی، آن را در فضای وب منتشر می‌کنند و معمولاً هم، به صفحه شما لینک داده می‌شود. ارزشی که از لینک‌های این صفحات به صفحه شما منتقل می‌شود، Link Juice یا عصاره لینک نامیده می‌شود. اعتبار این عصاره لینک با توجه به سایت لینک‌دهنده متفاوت است.

 

عملکرد لینک جویس یا عصاره لینک به چه صورت است؟

 

فرض کنید سایت شما صفحات A و B را دارد. اگر همه عوامل تأثیرگذار در رتبه‌بندی در این دو صفحه یکسان باشند، ولی صفحه A یک بک لینک داشته باشد و صفحه B بک لینکی نداشته باشد، صفحه A رتبه بالاتری در جستجوها دریافت می‌کند؛ چراکه از طریق یک سایت دیگر لینک جوس گرفته است. حالا اگر سایت B هم یک بک لینک داشته باشد چه اتفاقی می‌افتد؟ در اینجا میزان عصاره یا ارزشی که هر صفحه گرفته است، اهمیت پیدا می‌کند. صفحه A از چهار سایت دیگر لینک گرفته است اما صفحه B از سه سایت لینک گرفته است. تمام سایت‌های لینک‌دهنده به این صفحات، خودشان هم از صفحات دیگری لینک گرفته‌اند. از آنجایی‌که A لینک‌های بیشتری نسبت به B دریافت کرده است، در جایگاه بالاتری در قسمت نتایج جستجو قرار خواهد گرفت (تصویر زیر).

این تصویر دارای صفت خالی alt است؛ نام پروندهٔ آن %D9%84%DB%8C%D9%86%DA%A9-%D8%AC%D9%88%DB%8C%D8%B3%DB%B1-adnovin.net_-1.jpg است

نکته: این نتایج در صورتی قابل‌ قبول هستند که صفحات لینک‌دهنده به A و B اعتبار یکسانی داشته باشند.

عامل مهم دیگری که باید در نظر بگیرید این است که عصاره لینک به‌صورت دوطرفه اعمال می‌شود. فرض کنید که سایت‌های لینک‌دهنده به صفحه A، به دیگر سایت‌ها هم لینک می‌دهند. اما سایت‌های لینک‌دهنده به صفحه B فقط به این صفحه لینک می‌دهند، در این‌صورت، میزان عصاره لینکی که سایت B دریافت می‌کند بیشتر از A است. همین مسئله، شانس صفحه B برای قرار گرفتن در جایگاه بالاتر از صفحه A را افزایش می‌دهد.

 

مدیریت دستی عصاره لینک یا Link Juice

قبلاً برای جلوگیری از کم شدن اثر عصاره لینک به‌خاطر درج لینک‌های خروجی در صفحه، از لینک‌های نوفالو استفاده می‌شد.

این تصویر دارای صفت خالی alt است؛ نام پروندهٔ آن %D9%84%DB%8C%D9%86%DA%A9-%D8%AC%D9%88%DB%8C%D8%B3%DB%B2-adnovin.net_.jpg است

تقسیم مساوی عصاره لینک بین لینک‌های یک صفحه

این کار برای دست‌کاری اثر لینک جویس انجام می‌شد. در این حالت، عصاره‌ای به لینک نوفالو اختصاص نمی‌یابد و سهم آن، بین دیگر لینک‌ها تقسیم می‌شود.

این تصویر دارای صفت خالی alt است؛ نام پروندهٔ آن %D9%84%DB%8C%D9%86%DA%A9-%D8%AC%D9%88%DB%8C%D8%B3%DB%B3-adnovin.net_.jpg است

باور اشتباه: به لینک نوفالو عصاره لینک تعلق نمی‌گیرد.

اما چنین روشی دیگر موثر نیست؛ به همان علت که در تصویر زیر مشاهده می‌کنید، عصاره بین هر سه لینک و به‌طور مساوی تقسیم می‌شود اما لینک نوفالو، سهم خود را دریافت نمی‌کند.

این تصویر دارای صفت خالی alt است؛ نام پروندهٔ آن %D9%84%DB%8C%D9%86%DA%A9-%D8%AC%D9%88%DB%8C%D8%B34-adnovin.net_.jpg است

لینک نوفالو سهم عصاره لینک را دریافت نمی‌کند، اما آن را از بین می‌برد.

در چنین مواردی ممکن است شما نگران این موضوع شوید که لینک جویس به لینک‌های نوفالو موجود در سایدبار یا فوتر وبسایتتان درز کند. روشی که معمولاً برای حل این مشکل استفاده می‌شود این است که جلوی جریان عصاره لینک به کامنت‌های اسپم و پست‌های لینک دار نوفالو (و به‌طور کلی هر لینکی که نمی‌خواهید به آن، عصاره‌ای تعلق بگیرد) در وبسایتتان را بگیرید. در مقابل، اگر به لینک‌های داخلی سایت اجازه دهید از روش طبیعی خود ایجاد شوند و آنها را نوفالو نکنید، برای سایت بهتر است. عصاره‌های لینکی که از طریق سایت شما توزیع‌ شده‌اند، باعث محبوب ماندن صفحات داخلی شما و صفحه اصلیتان در فضای وب می‌شوند. همین مسئله در مجموع، باعث افزایش رتبه صفحه اصلیتان می‌شود.

 

عصاره لینک از این صفحات می‌آید:

  • صفحاتی که محتوایی مرتبط با سایت شما دارند.
  • صفحاتی که اعتبار بالایی دارند.
  • صفحاتی که لینک‌های خروجی کمی دارند.
  • صفحاتی که محتوای با کیفیت ارائه می‌دهند.
  • صفحاتی که در موتورهای جستجو جایگاه بالایی دارند.
  • صفحاتی که محتوای آنها توسط کاربران تهیه می‌شوند.
  • صفحاتی که در شبکه‌های اجتماعی محبوب شدند و معمولاً تگ می‌شوند.

عصاره لینک از این صفحات نمی‌آید:

  • صفحاتی که لینک نوفالو به سایت شما داده‌اند.
  • صفحاتی که محتوای بی‌ربط دارند.
  • صفحاتی که لینک‌های زیادی مانند لینک‌های تبلیغاتی در آنها وجود دارند.
  • صفحاتی که در جستجوها ایندکس نشده‌اند.
  • لینک‌هایی که پولی خریداری‌ شده‌اند.
  • لینک‌هایی که در ازای لینکی دیگر گرفته‌ شده‌اند (یعنی زمانی که به سایت شخصی لینک می‌دهید و از او می‌خواهید در ازای آن، به شما نیز لینک دهد که البته همین مسئله، اثر عصاره لینک را از بین می‌برد).
  • لینک از سایت‌هایی که محتوا ندارند و رتبه‌ای دریافت نکرده‌اند.

چطور می‌توان عصاره لینک بیشتری گرفت؟

یکی از منابع بالقوه دریافت عصاره لینک که اغلب نادیده گرفته می‌شود، وبسایت خود شما می‌باشد. بسیاری از بازاریابان در روند جستجو برای یافتن بک لینک‌های با ارزش، منبع عظیم لینک جوس موجود در بسیاری از صفحات محبوب خود را نادیده می‌گیرند. احتمالاً شما منبعی ارزشمند در صفحات داخلی خود دارید که می‌توانید ارزش آن را از طریق لینک‌های داخلی به دیگر صفحاتتان منتقل کنید. همانند بسیاری از عناصر سئو، لینک‌سازی داخلی با جستجوی کلمات کلیدی آغاز می‌شود (اگر نیاز به کمک دارید، از ابزارهای رایگان زیادی که برای این کار وجود دارند و یا از دوره آموزشی زیر استفاده کنید).

 

فهرستی از کلمات کلیدی هدف را روی یک کاغذ بنویسید. صفحاتی از سایتتان که این کلمات کلیدی را هدف قرار داده‌اند پیدا کنید تا بتوانید آنهایی که ارزش بیشتری برای توزیع دارند را جدا کنید. تا جایی که می‌توانید صفحات و کلمات کلیدی خود را به چند صفحه و کلمه با اولویت و اعتبار زیاد محدود کنید. برای انجام این کار، ابزارهایی وجود دارند:

  • ابزار بررسی سئو یا SEO Review Tools: این وبسایت، ابزاری قدرتمند برای یافتن اعتبار دامنه و اعتبار صفحه یک آدرس اینترنتی است. این وبسایت، تعداد کل لینک‌هایی که به سایتتان منتهی می‌شوند را هم به شما نشان می‌دهد. از ابزار Link Checker برای یافتن آدرس وب، انکر تکست و اطلاعات اعتبار لینک‌های خروجی‌تان استفاده کنید. در این وبسایت، امکان Bulk authority checker نیز وجود دارد که در این صورت می‌توانید هم‌زمان، ده صفحه را مشاهده کنید.
  • ابزارهای کوچک سئو یا Small SEO Tools: ابزاری رایگان که برای نشان دادن امتیاز دامنه و اعتبار صفحه استفاده می‌شود.
  • ابزار Open Site Explore: ابزاری رایگان در وبسایت MOZ است. شما از طریق این ابزار می‌توانید برای دامنه، صفحه و لینک‌های داخلی صفحاتتان اعتبار بگیرید.

زمانی که لیست کلمات هدف و صفحات دارای اعتبار بالا را جمع‌آوری کردید، وقت آن رسیده که عصاره لینکتان را بگیرید. لینک‌هایتان را با استفاده از کلمات کلیدی به‌عنوان anchor text در صفحات هدف قرار دهید. مراقب باشید که فقط کلمه کلیدی را هایپرلینک نکنید، چراکه این مسئله باعث می‌شود موتور جستجو، آن را لینک اسپم در نظر بگیرد. در صورت امکان از مترادف‌ها یا کلمات دارای معنی مشابه با کلمه اصلی (کلمات کلیدی LSI) استفاده کنید. در نهایت، باید هر لینک خروجی غیر ضروری را از صفحه خود حذف کنید. شما می‌توانید از تگ نوفالو برای جلوگیری از انتقال عصاره لینک استفاده کنید، اما نمی‌توانید از آن برای افزایش میزان سهم منتقل‌شده به دیگر لینک‌های موجود در صفحه استفاده کنید. شما می‌توانید تعداد لینک‌های داخلی یک صفحه را از طریق سرچ کنسول گوگل و در بخش Links و سپس، کادر Internal links پیدا کنید.

 

چگونه لینک جویس وبسایت خود را افزایش دهیم؟

ازآنجایی‌که عصاره لینک برای رتبه گرفتن یک صفحه بسیار مهم است، بهینه کردن عصاره‌های لینک وب‌سایتتان بخشی مهم از سئو محسوب می‌شود. این کار به دو دسته تقسیم می‌شود:

  • افزایش عصاره لینک‌های فعلی
  • به‌دست آوردن عصاره لینک‌های بیشتر

بسیار از بازاریابان و صاحبان وبسایت‌ها منبع عظیم عصاره لینک موجود در صفحاتشان را دست‌کم می‌گیرند. اگر منبع عصاره لینک را در وبسایتتان داشته باشید، در واقع شانس در خانه‌تان را زده است؛ چرا که همه این عصاره‌ها منتظرند تا ارزش خود را به دیگر صفحاتتان منتقل کنند. برای بهینه‌سازی لینک‌های داخلی‌تان در یک صفحه، فهرستی از کلمات کلیدی و کلمات هم‌معنی مربوط به محتوای صفحه خود و دیگر صفحات مربوط به همان محتوا را تهیه کنید. شما می‌توانید برای پیدا کردن آن محتواها از دستورهای site: و intext: در گوگل استفاده کنید. در نظر داشته باشید که باید لینک‌هایی که کمتر به محتوای صفحه‌تان مربوط است را از صفحات باارزش حذف کنید تا از کم اثر شدن لینک جویس جلوگیری کنید. ابزار Check My Links افزونه‌ای بسیار قوی برای مرورگر گوگل کروم به‌منظور پیدا کردن لینک‌های یک صفحه است.

چگونه عصاره لینک بیشتری برای صفحات خود بگیریم؟

از همان ابتدای تولد سئو، لینک‌بیلدینگ، بخش حیاتی استراتژی‌های بهینه‌سازی وبسایت برای موتورهای جستجو بوده است. بک لینک‌ها اگر مهم‌ترین بخش در رتبه گرفتن در موتورهای جستجو نباشند، قطعاً یکی از مهم‌ترین عوامل هستند. هر لینک به دامنه شما، مهر تأییدی است که نشان می‌دهد وبسایت شما محتوایی کاربردی و ارزشمند برای کاربران دارد؛ یعنی موتورهای جستجو، لینک جویس جدیدی را می‌بینند که از لینک‌های خروجی یک وبسایت، به وبسایت شما سرازیر شده‌اند و همین مسئله را برای رتبه‌بندی وب‌سایت شما در نظر می‌گیرند. حالا به این سوال می‌رسیم که شما چگونه برای وب‌سایتتان بک لینک ایجاد می‌کنید؟ احتمالاً در نگاه اول، این کار بسیار سخت به نظر برسد، چرا که از کنترل شما خارج است، اما چند مرحله وجود دارد که کار شما را کمی آسان‌تر می‌کند و می‌توانید بک لینک‌های بیشتری بگیرید.

 

Hreflang برای وب‌سایت‌های بین‌المللی

سایت‌های که می‌خواهند مخاطبانی در کشورهای مختلف را هدف قرار دهند، باید محتوای خود را برای همه مخاطبان، ترجمه یا بومی‌سازی کنند. تگ Hreflang به موتورهای جستجو اطلاع می‌دهد که با نسخه‌های مختلف هر صفحه روبروست و به آنها کمک می‌کند مناسب‌ترین نسخه را بر اساس زبان یا مکان مخاطب به مخاطب نشان دهد. تگ Hreflang هم‌چنین امکان اشتراک‌گذاری لینک جویس بین صفحات و نسخه‌های بومی‌سازی شده‌شان را در موتور جستجوی محلی فراهم می‌کند. هم‌چنین شما می‌توانید تگ hreflang را به نقشه سایت خود اضافه کنید و صفحه‌ای واحد برای هدایت موتور جستجو به تمام صفحات و نسخه‌های ترجمه‌شده آنها ایجاد کنید.

 

احیاء لینک‌ها

احیاء لینک‌ها به فرآیندی گفته می‌شود که در آن لینک‌های قدیمی را پیدا و اصلاح می‌کنیم. از یک ابزار خزنده وبسایت مانند Site Crawl یا گزارش Index Covereage گوگل سرچ کنسول استفاده کنید تا آدرس‌های دارای خطای ۴۰۴ را پیدا کنید. شما می‌توانید از ابزار ahrefs هم برای پیدا کردن لینک‌های داده شده به آن صفحه استفاده کنید. کافی است اطلاعات آدرس‌های مشکل‌دار را به صاحب آن وبسایت بدهید تا لینک را اصلاح کنند (هیچ‌کسی دوست ندارد لینک‌های شکسته در صفحه‌اش وجود داشته باشد). این لینک‌ها را به صفحه اصلی یا دیگر صفحات نامربوط وبسایت خود ریدایرکت نکنید چون ممکن است گوگل، صفحه اصلی شما را با خطای نرم ۴۰۴ (Soft 404) ببیند و همین مسئله، روی رتبه‌بندی سایت شما تأثیر بگذارد. علی‌رغم این پیامدها، این‌ یک مشکل رایج در برخی وب‌سایت‌ها است. دقت داشته باشید که می‌توانید با استفاده از احیاء لینک، خود را مالک فعلی لینک قدیمی رقیبتان معرفی کنید.

 

محتوای طعمه: تکنیک آسمان‌خراش

یکی از اثربخش‌ترین راه‌های ایجاد عصاره لینک برای سئو، تولید محتوایی است که ارزش لینک دادن داشته باشد. شکی نیست که گفتن این حرف، آسان‌تر از عمل کردن به آن است اما باید بدانید که نیازی نیست از ابتدا شروع کنید؛ بلکه فقط باید بهترین و کامل‌ترین محتوای وب را داشته باشید. به این کار تکنیک آسمان‌خراش می‌گویند؛ این تکنیک به این‌گونه است که باید به‌دنبال محتوایی بگردید که می‌دانید مخاطبتان به آن لینک می‌دهند، سپس آن محتوا را تا جایی که امکان دارد، بهبود ببخشید.

  • محتوا را توسعه دهید: محتواهای فهرستی در بین مخاطبان، محبوب هستند و زیاد به اشتراک گذاشته می‌شوند. فهرست‌های بزرگ‌تر و قابل‌فهم‌تر بنویسید، ۱۰ نمونه را به ۲۰ نمونه افزایش دهید و آنها را به مخاطبتان عرضه کنید و جزئیات و مثال‌های بیشتری بنویسید.
  • محتوا را بروز کنید: بسته به بازار هدفی که انتخاب کرده‌اید، محتوا ممکن است تاریخ‌ مصرفش بگذرد. بروز کردن محتوا با اطلاعات جدید، آن را مفیدتر می‌کند و قابلیت لینک‌دهی آن را افزایش می‌دهد.
  • محتوا را زیبا ارائه کنید: مخاطبان عناصر بصری را ترجیح می‌دهند، مخصوصاً زمانی که به موضوعات سنگین برخورد می‌کنند. اینفوگرافیک‌ها قابلیت اشتراک‌گذاری زیادی دارند. به محتواهای سنگین خود، عناصر بصری با کیفیت اضافه کنید.

زمانی که دستی به سر و گوش محتوایتان کشیدید، آن را با مخاطب خود از طریق شبکه‌های اجتماعی و خبرنامه ایمیلی به اشتراک بگذارید. ایجاد تعامل با مخاطبان، برای به اشتراک گذاشتن و لینک دادن به محتوای شما به آنها انگیزه می‌دهد.

توزیع و ترویج

حالا که محتوایتان شکل‌گرفته، وقت آن رسیده که سخت‌ترین بخش ساخت لینک، یعنی توزیع و ترویج محتوا برای هر چه بیشتر دیده شدن را پیش ببرید. برای این‌که بهترین وبسایت‌هایی را پیدا کنید که به شما لینک بدهند، با تحلیل وبسایت رقبا، کارتان را شروع کنید. از ابزاری مانند Open Site Explorer برای یافتن وبسایت‌هایی استفاده کنید که به رقیبانتان لینک داده‌اند (به انجمن‌های گفتگو و دایرکتوری‌ها توجه نکنید). اکنون فهرستی از وبسایت‌هایی دارید که به حوزه کاری شما علاقه‌مندند، به موضوع وبسایت شما مرتبط‌اند و هم‌اکنون، به محتوایی شبیه محتوای شما لینک داده‌اند. دوباره نگاهی به لیست ابزارهایی بیاندازید که قبل‌تر، برای چک کردن اعتبار دامنه‌تان معرفی کرده بودیم. وبسایت‌هایی را بیابید که دارای بیشترین اعتبار هستند و آنها را بر اساس گرفتن لینک‌های باارزش بیشتر تقسیم‌بندی کنید. ابزارهای دیگری که می‌توانید برای این بخش استفاده کنید این دو هستند:

  • BlogDash: بلاگرهای صنعت خود را پیدا کنید و مهم‌تر از آن، اطلاعات تماس آنها را بیابید و ببینید به‌تازگی چه چیزهایی نوشته‌اند.
  • AuthorCrawler: کار این ابزار، پیدا کردن لینک‌های یک صفحه و جستجو برای نویسنده آن و یافتن اطلاعات او در شبکه‌های اجتماعی است. این ابزار از API SEO MOZ برای پیدا کردن لینک‌های داده شده به صفحات بلاگ و پیدا کردن اعتبار دامنه استفاده می‌کند.

زمانی که از توزیع و ترویج برای شناسایی و جذب بک لینک استفاده می‌کنید، کار را با ارزش‌گذاری روی محتوایتان آغاز کنید. صفحه هدف خود را برای لینک‌های شکسته‌ای چک کنید که می‌توانید آنها را جایگزین نمایید. افزونه Check My Links ابزاری قدرتمند برای یافتن لینک‌های نامعتبری است که می‌توانند به صفحه شما ریدایرکت شوند. زمانی که ایمیل‌های توزیع و ترویج را می‌فرستید، قالبی واحد برای ارسال ایمیل مشترک به بلاگرها بیابید. این موضوع، کار شما را راحت‌تر می‌کند. برخی از عناصری که باید در نوشتن به آنها دقت کنید در زیر آمده است:

  • جملات خود را با بیان ارزش‌هایتان آغاز کنید: احتمالاً بلاگرها به خواندن یا نوشتن درباره مطالب تکراری علاقه‌مند نیستند. در عوض، به آنها بگویید چطور مقاله شما جای خالی موجود در بین مقالات قبلی‌شان را پر می‌کند.
  • آدرس صفحات را مستقیماً در ایمیل کپی نکنید: حتی اگر این کار را به‌طور دستی انجام دهید، به نظر می‌رسد که اطلاعات را از فایل اکسل و به‌صورت مستقیم کپی کرده‌اید. سعی کنید آنها را در متن ایمیل، هایپرلینک کنید یا کلاً آدرس‌ها را خارج از مطلب قرار دهید (مثلاً فایلی به ایمیل ضمیمه کنید).
  • یک موضوع ایمیل خاص بنویسید: اگر برای وبلاگی مشهور و معتبر می‌نویسید، احتمالاً با ده‌ها یا صدها نفر دیگر در رقابت هستید؛ پس باید سعی کنید نظر بلاگر را جلب کنید. اگر موضوع ایمیلتان مانند نامه‌ای رسمی باشد، احتمالاً قبل از باز شدن کلاً پاک می‌شود. موضوع ایمیلتان را آنقدر خاص بنویسید که گیرنده ایمیل بداند درباره چه موضوعی نوشته‌اید؛ اما در عین‌حال، آنقدر هم مبهم بنویسید که نفهمد او را به سمت لینک‌دهی سوق می‌دهید.
  • اطلاعات تماس شخصیتان را در ایمیل ذکر کنید: این مسئله باعث افزایش اعتبار ایمیل شما می‌شود و ایمیلتان را کمتر شبیه اسپم نشان می‌دهد.

گذشته از همه این مسائل، در ایمیل‌های این بخش، برخی از اطلاعات شخصی خودتان را هم قرار دهید. در این‌صورت، اگر ایمیلتان رسمی باشد، افراد متوجه می‌شوند و احتمالاً با به‌جا ماندن چنین خاطره تلخی، تلاش‌های بعدی‌تان برای گرفتن عصاره لینک هم خراب خواهد شد. در نهایت خواهید دید که فقط عده کمی از بلاگرها به شما پاسخ می‌دهند اما ناامید نشوید. به یاد داشته باشید به این دلیل به این بلاگرها پیام داده‌اید که مخاطبان و اعتبار زیادی داشته‌اند؛ یعنی ارزشی که از طریق لینک آنها به شما منتقل می‌شود، بسیار مهم‌تر از وقتی است که برای نوشتن ایمیل صرف کرده‌اید.

 

سخن پایانی لینک جویس

یادتان باشد که لینک جویس به این دلیل مهم است که روشی برای سنجش میزان علاقه مردم به محتوا، وبسایت یا برند شما است. بله، لینک جویس برای رتبه گرفتن وبسایت شما در گوگل مهم است، اما برای ایجاد آگاهی از برند، ساخت شهرت و معرفی شما به‌عنوان یک منبع برای مخاطب هدفمند هم اهمیت دارد.