چگونه مشتری اینترنتی جدید جذب کنیم؟

 چگونه مشتری اینترنتی جدید جذب کنیم؟

برای خیلی از صاحبان کسب و کارهای آنلاین و همچنین کسب و کارهای تازه تاسیس، جذب مشتری اینترنتی جدید و حفظ آنها از مهم­ترین دغدغه‌­ها محسوب می‌­شود، ممکن است بارها کسب و کارهایی را دیده باشید که به دلیل عدم توانایی در حفظ مشتری، کسب و کار خود را تعطیل کرده­‌اند.کسب و کارهای موفق برای جذب و حفظ مشتریان خود روش­های به ظاهر ساده‌­ای را به کار می‌­گیرند، همه ما بارها این نکات و روش­ها را دیده و شنیده‌­ایم ولی خیلی ساده از کنارشان گذر کردیم. ما در این مقاله از ادنوین قصد داریم به شما یاد بدهیم که چگونه مشتری اینترنتی جدید جذب کنید و همچنین نحوه حفظ مشتریانتان را برای شما بازگو کنیم. گاهی اوقات، راه­های بیان شده ممکن است اثر مستقیم و فوری نداشته باشد ولی در طول عمر یک کسب و کار، بارها شاهد بوده‌­ایم که مشتریان بر اساس سابقه کسب و کار به آن وفادار بوده­‌اند و از آن خرید کرده‌­اند.


صداقت حرف اول را می‌­زند.

شاید این نکته بسیار بدیهی باشد که هر کسب و کاری که صادقانه عمل می‌­کند، موفق خواهد بود؛ خود شما هم ممکن است تا به حال به این نکته فکر نکرده باشید که شاید شما هم گاهی اوقات در کسب و کارتان با مشتری صادق نبوده‌­اید. ما در ابتدا تعریف ساده‌­ای از صداقت در کسب و کار را برای شما آورده‌­ایم: « صداقت یعنی ما در تمام فعالیت­ها و قسمت­های کسب و کار خود، هر آنچه واقعا هست را وانمود نماییم».

شما می­‌بایست محصولات و خدمات خود را به طور کامل مطابق با ویژگی­های ذکر شده در وبسایتتان به مشتری ارائه دهید، اگر شکایت­های معمول مشتریان و خریداران کسب و کارهای اینترنتی را مشاهده کنید، کاملاً متوجه خواهید شد که عمدتاً ادعا دارند محصولی که دریافت کرده‌­اند، همان محصول داخل فروشگاه اینترنتی نبوده­ است. 


 عدم صداقت ممکن است حتی در تصاویری باشد که شما آن را در وبسایت خود قرارداده­‌اید. بنابراین برای اینکه مشتریان جدید اینترنتی جذب کنید می‌­بایست در تمام فرآیندهای خود صادق باشید، از تصاویر و اطلاعاتی که در وبسایت نمایش می­‌دهید تا شعارها و عباراتی که در بنرهای تبلیغاتی خود می‌­نویسید.

اگر توانایی ارائه خدمتی را ندارید آن را بیان نکنید چرا که خود این مورد نیز جز موارد عدم صداقت محسوب می­‌شود. بارها از فروشگاه­هایی خرید کرده‌­ایم که تضمین کیفیت و بازگشت وجه داشته­‌اند یا قول ارسال سریع داده‌­اند ولی در واقعیت، خلاف این موارد را از آنها مشاهده کردیم. صداقت شما باعث تقویت نام تجاری و برند شما خواهد شد، بنابراین در تبلیغات خود صریح و شفاف صحبت نمایید. صداقت در کسب و کار شما از جمله مواردی‌ست که در طولانی مدت باعث رشد مشتریان اینترنتی شما خواهد شد.

 

نام تجاری مشخصی بسازید

در هنگام انتخاب نام تجاری (برند)، حتی‌الامکان از نام­هایی استفاده کنید که بتوانید دامنه سایت و اکانت شبکه­‌های اجتماعی خود را با آن­ها بسازید، برخی اوقات ممکن است نامی که برای خود انتخاب کرده‌­اید در گذشته به وسیله افراد دیگری ثبت شده باشند. هر چه نامی خاص و یکتا استفاده کنید، بیشتر در ذهن دیگران باقی خواهید ماند.

 

ارزش پیشنهادی شما چیست؟

افراد به دنبال خرید نیستند بلکه آن­ها قصد دارند نیازهای خود را برطرف نمایند، بنابراین اگر فردی از وبسایت شما بازدید می‌کند و به محصولات شما تمایل نشان می­‌دهد، بدان معنی‌ست که به آن چیزی که شما ارائه می‌­دهید نیاز دارد. به همین دلیل شما می‌­بایست آن ارزشی را که محصولات یا خدمات شما به مشتریان اضافه می‌کنذ، به طور کاملا شفاف و واضح بیان کنید؛ چرا که اکثریت قریب به اتفاق آنها به شما یا شرکت شما اهمیت نمی‌دهند، فقط اینکه محصولات یا خدمات شما چگونه زندگی آنها را بهتر می‌کند. به همین دلیل است که ارزش پیشنهادی شما باید در مرکز تمام ارتباطات بازاریابی و محتوای سایت شما قرار گیرد.

در اصل، ارزش پیشنهادی شما اصلی‌ترین دلیلی است که مشتریان باید از شما خرید کنند نه از رقبای شما، پیشنهادات ارزشی را می توان به سه حوزه اصلی تقسیم کرد:

  • ارتباط: چگونه محصول یا خدمات شما مشکلات مشتریان را حل می‌کند.
  • ارزش قابل سنجش: مزایای خاص محصولات یا خدمات شما.
  • متمایزکننده: چرا مشتریان باید از شما خرید کنند و نه یک شرکت رقیب.


هنگامی که یک ارزش پیشنهادی را به این سه جزء تقسیم می‌کنید، به راحتی می‌توان فهمید که چرا این عناصر باید تقریباً همه چیز را در مورد پیام­های بازاریابی و محتوای سایت شما، از متن موجود در صفحه اصلی شما تا محتوای کمپین‌­های بازاریابی ایمیلی شما اطلاع دهند.

 

ضمانت بازگشت وجه داشته باشید

اگر شما به کیفیت محصولات خود اطمینان دارید می‌­بایست شهامت استفاده از این ویژگی را هم داشته باشید. یکی از دلیل­های مهم عدم خرید مشتریان، ریسک‌گریزی یا فرار از ضرر احتمالی است، این مورد یکی از شناخته شده‌­ترین مفاهیم مالی می‌­باشد. هر چیزی که این ریسک را برای مشتریان کاهش دهد موجب افزایش تمایل آن­ها برای خرید می­‌گردد. البته قرار نیست شما با قرار دادن این ویژگی، دچار ضرر و زیان شوید‌ می­‌توانید متناسب با محصولی که ارائه می‌کنید، شرایط و ضوابط خود را تدوین نمایید.

برخی از اجناس هستند که بعد از باز کردن پلمپ بسته، از شرایط گارانتی یا بازگشت وجه خارج می­‌گردند، همچنین برخی از محصولات هستند که پس از کسر مبلغی می‌­توانند مرجوع شوند. انتخاب شرایط و نحوه استفاده از ضمانت بازگشت وجه به شما بستگی دارد، مهم این است که مشتریان شما مطمئن شوند که اگر محصولات شما مورد توجه و نظر آن­ها نبود، می‌­توانند وجه پرداختی خود را دریافت نمایند.

 

تبلیغات کلیکی را جدی بگیرید

بسیاری از کسب و کارهای اینترنتی، در شروع فعالیت خود از تبلیغات کلیکی و بنری دور می­‌کنند، ممکن است بارها از مشاوران تبلیغات شنیده باشید که استفاده از این نوع تبلیغات بازدهی کمی دارد و شما نیز تمایلی به استفاده از این ابزارها نداشته باشید. نکته قابل ذکر این است که در ابتدای امر وبسایت شما رتبه خوبی در موتورهای جستجو ندارد و استفاده اصولی از تکنیک­های سئو (SEO) نیازمند صرف هزینه و زمان است، بنابراین شما می‌­توانید در کنار تولید محتوا و فعالیت بر روی سئو وبسایت خود، از روش­های بازاریابی کلیکی و بنرهای تبلیغاتی نیز استفاده نمایید.

استفاده از این نوع تبلیغات علاوه بر اینکه شما را در عرصه رقابت با رقبای دیگرتان حفظ می­‌کند بلکه باعث می‌­شود مشتریان بیشتری شما را ببینند و احتمال جذب مشتری جدید بالا خواهد رفت. هنگامی که از این بستر برای تبلیغات خود استفاده می‌­نمایید، اطمینان حاصل کنید که مشتریان وقتی بر روی بنری کلیک می­‌کنند دقیقاً به صفحه فرود همان محصول هدایت شوند. اگر با استفاده از تکنیک PPC، مشتریان خود را به صفحات فرود نامرتبط ارجاع دهید، تجربه ناخوشایندی برای آن­ها خلق خواهید کرد.

 

سیگنال­های اعتمادزای خود را نشان دهید

از مهم­ترین دغدغه‌­های خریداران اینترنتی، عدم اعتماد به کسب و کار پیش روی آن­ها می­‌باشد. در فضای آفلاین افراد در مکان­های فیزیکی و به طور کاملاً واقعی خریدهای خود را انجام می­‌دهند، حضور آن­ها در فروشگاه و لمس محصولات، اعتماد بالایی به آن­ها برای خرید القا می­‌کند. در خریدهای اینترنتی معمولاً مشتریان نسبت به کیفیت محصول، واقعی بودن فروشنده، ویژگی­های محصول تردید دارند، بنابراین یکی از کارهایی که شما می‌­بایست انجام دهید، استفاده از سیگنال­هایی است که حس اعتماد را در مشتریان ایجاد نماید.

این سیگنال­ها می‌­تواند از جنس گواهینامه‌­هایی باشد که شما را به عنوان یک فروشنده قانونی نشان می‌­دهد، استفاده از نماد الکترونیک، نمایش نظرات مشتریان قبلی خود در وبسایت و … از جمله مواردی هستند که می‌­توانند بر تردید مشتریان غلبه نمایند. تصویر زیر نظرات مشتریان واقعی وبسایت، پس از خرید می­‌باشد. افرادی که در صنایع بزرگ فعالیت می­‌کنند عموماً شناخت خوبی نسبت به سایر افراد آن صنعت دارند و افشای نظرات مشتریان با نام و نشان تجاری آن­ها باعث ایجاد حس اعتماد در مشتریان جدید خواهد شد.


حس فوریت ایجاد کنید

یکی از روش­های افزایش فروش و مشتری، استفاده از تکنیک حس فوریت در مشتریان است، بارها تبلیغاتی را دیده‌­اید که اجناسی را در مدت محدودی با قیمت تخفیف خورده به نمایش می­‌گذارند، ایجاد حس فوریت در زمان یا تعداد محصولات معمولاً نتیجه مثبتی برای کسب و کارها خواهد داشت، زیرا افراد حس خواهند کرد اگر از این فرصت استفاده نکنند، شانس بزرگی را از دست خواهند داد.

شما می‌­توانید به بهانه­‌ها و مناسبت­های مختلف، کمپین­هایی با چاشنی حس فوریت راه‌­اندازی نمایید و مشتریان بیشتری در یک بازه زمانی خاص کسب کنید، این نکته را فراموش نکنید که در اجرای این کمپین­ها صداقت را رعایت کنید. نکته مثبت در خصوص ایجاد حس فوریت در مشتریان این است که آن­ها معمولاً دوستان و آشنایان خود را نیز با خبر خواهند کرد و این مورد می‌­توانید یک بازاریابی دهان به دهان رایگان برای شما باشد.

 

محصولات محدودی را ارائه دهید

بسیاری از مشاغل نسبت به این نکته گارد دارند، بیشتر فروشندگان فکر می­‌کنند هرچه تعداد محصولات و انتخاب­های مشتریان بیشتر باشد احتمال خرید آن­ها بیشتر می­‌شود، این نکته لزوماً درست نیست و در هر کسب و کاری متفاوت است. بسیاری از مشتریان اگر انتخاب­های بسیاری داشته باشند دچار سردرگمی می‌­شوند، شما می­‌بایست با شناخت مخاطبان خود، تعداد معقولی از اجناس را در دسترس مشتریان خود قرار دهید.

این نکته را به خاطر بسپارید که شما به عنوان یک فروشگاه اینترنتی، فضای کمتری برای نمایش محصولات خود نسبت به یک فروشگاه فیزیکی دارید و اگر تعداد محصولات شما زیاد باشد، مشتریان شما به طور مداوم می‌­بایست از صفحه‌­ای به صفحه دیگر بروند و در نهایت ممکن است دچار سردرگمی شده و از شما خرید نکنند. بنابراین استفاده درست از این اصل می­‌تواند مسیر خرید مشتری شما را آسان نماید و در نهایت، فروش شما افزایش یابد، البته نباید جانب تعادل را از دست دهید. همانطور که گفته شد اولویت اصلی شما جنسیت و ویژگی مخاطباتان باشد، برخی از خانم‌­ها علاقه بسیاری به تنوع در محصولات دارند ولی آقایان معمولاً حوصله زیادی برای مقایسه بین محصولات را ندارند؛ بنابراین تعداد محصولات و انتخاب­های شما نیز می‌­بایست با شرایط مشتریان تنظیم گردد. البته لزوماً این اصل را در تعداد محصولات به کار نمی­‌برند، بلکه در پیشنهادات و تخفیفات شما نیز به کار گرفته خواهد شد.

 

از شبکه‌­های اجتماعی استفاده کنید

امروزه شاید گفت قدرتمندترین بستر برای هدایت مشتریان جدید اینترنتی به وبسایت شما، استفاده از شبکه­‌‎های اجتماعی می‌­باشد، لینکدین، اینستاگرام، توییتر و تلگرام از جمله فضاهایی هستند که برای جذب مشتری اینترنتی جدید مفید خواهند بود. البته بازاریابی شبکه­‌های اجتماعی و نحوه کارکرد آن را در مقالات دیگر از وبسایت کاپریلا منتشر کرده­‌ایم و شما می­‌توانید به طور مفصل آن­ها را مطالعه نمایید. استفاده درست از بازاریابی شبکه­‌های اجتماعی کمک شایانی به شما برای افزایش مشتریان اینترنتی خواهد کرد.

 

فرایند پرداخت را بهینه کنید

یکی دیگر از عوامل مهم در جذب مشتریان اینترنتی جدید و حفظ مشتریان قبلی، تسهیل فرایند پرداخت می‌­باشد، پس از ورود پول­های دیجیتالی و کارت­های بانکی، نحوه پرداخت در فروشگاه­ها بسیار آسان شد. اما پرداخت در وبسایت­ها و استفاده از رمز دوم یکبار مصرف هنوز به طور کامل برای افراد و مشتریان داخلی ما شفاف نشده است، از طرفی بسیاری از افراد پس از انتخاب محصول خود در فرایند پرداخت دچار سردرگمی شده و از خرید خود منصرف می‌­شوند.

یکی از کارهایی که بایستی در مقام صاحب کسب و کار انجام دهید، تسهیل این فرایند و استفاده از رابط کاربری مناسب است. اگر مشتریان خود را با راهنمایی­های به جا برای خرید تشویق کنید، آنها تمایل بیشتری برای خرید از شما خواهند داشت. اگر در شبکه‌­های اجتماعی نیز فروشگاه خود را راه‌­اندازی کرده‌­اید، می‌­بایست نحوه دریافت پول خود را کاملاً برای مشتریان بیان کنید. برخی از کسب و کارها این امکان را به مشتری می‌­دهند که درب منزل خود پرداخت را انجام دهند، این کار عموماً به ایجاد حس اعتماد در مشتریان منجر می‌­شود.

 

عکس­های مناسب بگیرید

واقعاً یکی از واضح­ترین نکات در دنیای کسب و کارهای اینترنتی، ارتباط مستقیم بین عکس محصولات و فروش می‌­باشد. بسیاری از افراد از این موضوع به سادگی عبور می‌کنند، اولین موردی که مشتریان اینترنتی شما مشاهده می‌کنند، تصاویر محصولات شما هستند و بعد از اینکه از تصاویر محصول، حس مطلوب دریافت کنند، به سراغ بررسی سایر نکات فنی و اطلاعات محصول می‌­پردازند.

یکی از کارهایی که می‌­بایست برای کسب و کار خود انجام دهید، سرمایه‌گذاری بر روی عکاسی محصول می‌­باشد، هر چه تصاویر شما جزئیات بیشتری از محصول را به نمایش بگذارند، مشتریان در فرایند انتخاب خود، کار راحت­تری خواهند داشت. بنابراین حتما در مسیر کسب و کاری خود فرصتی را برای عکاسی مناسب اختصاص دهید، اگر در این خصوص تجربه کافی ندارید از متخصصین بازاریابی و عکاسی مشورت بگیرید.

 

صفحات فرود اضافی را حذف کنید

هنگامی که شما عبارتی را در موتور جستجوی گوگل سرچ می­‌کنید، در صفحه اول نتایج تعدادی از سایت­های مورد نظر شما را نمایش می­‌دهد، شما برای خرید محصول معمولاً روی لینک وبسایت کلیک کرده و وارد صفحه فرود آن وبسایت می­‌شوید و به خرید خود می‌­پردازید. اما در برخی از مواقع مشتریان نیازمند تماس با شما هستند و فرایند خرید شما با تماس آغاز می‌­گردد، در این موارد شما می­‌بایست از همان صفحه نتایج گوگل فرایند خرید را تسهیل کرده باشید. به تصویر زیر توجه نمایید.

 

این تصویر دارای صفت خالی alt است؛ نام پروندهٔ آن 3.jpg است

همانطور که مشاهده می‌­نمایید، در برخی از موارد با قراردادن آیکون تماس، می­‌توانید مشتریان اینترنتی بیشتری را به خود متصل نمایید. البته در برخی از وبسایت­ها هم مشتری برای خرید مدام به صفحات دیگری ارجاع داده می‌­شود، در این موارد حس سردرگمی در آن­ها ایجاد شده و از خرید منصرف می­‌شوند. با بهینه کردن صفحات فرود خود باعث افزایش مشتریان اینترنتی خود خواهید شد.

 

از بازاریابی ایمیلی استفاده کنید

یکی از روش­های مرسوم برای جذب مشتریان جدید اینترنتی و همچنین حفظ ارتباط با مشتریان قبلی، استفاده از بازاریابی ایمیلی یا (Email Marketting) می‌­باشد. استفاده از این تکنیک نیز نیازمند صرف زمان و کسب اطلاعات در این زمینه می‌­باشد، ما در مقاله‌­ای مجزا به طور مفصل درباره آن صحبت کرده‌­ایم. با کمک بازاریابی ایمیلی به طور مستقیم می‌توانید با مشتریان خود ارتباط برقرار نمایید، تخفیفات و جشنواره­‌های خود را برای آنها ارسال کنید و آن­ها برای خرید از شما تشویق نمایید.

 

به هر سوال و اعتراضی پاسخ دهید

بسیاری از صاحبان کسب و کار تصور می‌­کنند که مشتریان آن­ها دانش کافی را نسبت به محصولاتشان را دارا می­‌باشند، این دام بسیار خطرناکی است. برای مشتریان شما ممکن است سوالات فراوانی پیش آید، آن­ها ممکن است حتی نسبت به مواردی که در وبسایت ذکر کرده‌­اید سوال نمایند. همچنین ممکن است مشتریان ناراضی داشته باشید که نسبت به خدمات و محصولات شما اعتراض داشته باشند، هر مدل رفتاری را در این موارد اتخاذ کنید در وفاداری و حفظ مشتریان بسیار موثر خواهد بود.

در هر زمان و با هر امکاناتی سوالات و اعتراضات مشتریان را رسیدگی نمایید. اگر از جانب شما قصوری در ارائه خدمات رخ داده آن را بپذیرید و درصدد جبران برآیید. مشتریان شما از برند شما در بین جمع­‌های دوستانه و خانوادگی صحبت خواهند کرد، بنابراین سعی کنید خاطره خوبی برای مشتریان خود بسازید.

 

خدمات و محصولات رایگان ارائه دهید

مردم محصولات و خدمات رایگان را بسیار دوست دارند! شاید در ابتدا فکر کنید این موضوع بار هزینه بسیاری برای شما ایجاد خواهد کرد، ولی شما مجبور نیستید لزوماً محصولات خود را رایگان نمایید. وبسایت­های خدماتی معمولاً مدت زمانی را به مشتریان اجازه می‌­دهند تا از نسخه رایگان خدماتشان استفاده نمایند، یا وبسایت­های فروشگاهی که در کنار خرید اصلی شما محصولی را به عنوان هدیه ارسال می‌­نمایند. نحوه استفاده از این ویژگی کاملاً به شما و خلاقیت شما بستگی دارد، فقط این را بدانید که مشتریان شما اگر با خاطر خوش از وبسایت شما خارج شوند احتمال خرید دوباره در آن­ها بیشتر خواهد شد.

 

پیاده‌سازی قیمت‌گذاری پلکانی را فراموش نکنید

وقتی به رستوران می‌روید، احتمالاً همیشه یکی از غذاهای با قیمت متوسط ​​را انتخاب می­‌کنید. این به این دلیل است که بسیاری از رستورانها به کمک علم روانشناسی مردم را به سمت غذاهای میان رده سوق می­‌دهند. ما اغلب از ارزان‌ترین غذاها و گران­ترین­‌ها اجتناب می­‌کنیم و قیمت متوسط را انتخاب می­‌کنیم. این تکنیکی است که به «قیمت فریب» معروف است. از همین اصل می توان برای افزایش فروش آنلاین با ساختارهای قیمت‌گذاری پلکانی استفاده کرد.

با گنجاندن سومین گزینه «فریب» در ساختار قیمت‌گذاری خود، می‌توانید افراد را به سمت گزینه میانی گزینه‌­ای که واقعاً می‌خواهید آنها بخرند، سوق دهید. مطمئناً برخی افراد به دنبال گران­ترین گزینه هستند، اما اکثر آن­ها ناخودآگاه از فریب استقبال می‌کنند و گزینه طبقه متوسط ​​را انتخاب می‌کنند، دقیقاً همان کاری که شما می‌خواهید. بسیاری از شرکت­ها از این اصل روانشناختی (که به عنوان «اثر تسلط نامتقارن» نیز شناخته می شود) استفاده می­‌کنند تا ما را مجبور به خرید آنچه آنها می‌خواهند کنند.

 

نسخه موبایلی سایت خودتان را بهینه کنید

بسیاری از افراد جستجوهای خود را با گوشی­های موبایل انجام می‌­دهند، بنابراین اگر نسخه موبایلی شما بهینه نباشد، به احتمال خیلی زیاد موفق به فروش نخواهید شد. با استفاده از تکنیک­های سئو نسخه موبایل خود را بهینه نمایید. به طور تقریبی دو سوم از سرچ­‌های گوگل از طریق دستگاه­های موبایل صورت می‌­پذیرد، بنابراین بهینه بودن در دستگاه­های موبایل اهمیت بالایی دارد.

 

به افزایش نرخ تبدیل توجه کنید

اگر فرایند فروش خود را به مانند قیفی در نظر بگیرید، متوجه خواهید شد که در هر لایه از قیف، مشتریان شما ریزش خواهند داشت. به طور مثال یک خرده فروشی وسایل ورزشی را در نظر بگیرید. در لایه اول قیف این کسب و کار تعداد زیادی از افرادی را خواهیم داشت که به دنبال خرید یک وسیله ورزشی هستند، آن­ها بعد از وارد شدن به وبسایت مورد نظر، دو نوع رفتار متمایز را در پیش خواهند گرفت. برخی پس از انتخاب محصول مدنظر وارد قسمت پرداخت می­‌شوند و برخی نیز از خرید منصرف می‌­گردند.

ما اصطلاحاً در این قسمت می‌­گوییم تعداد از مشتریان ریزش داشته‌­اند. در هر مرحله از خرید ممکن است بنا به دلایلی مشتریان بالقوه شما از خرید منصرف شوند. شما بایستی در ابتدا به قیف فروش خود مسلط شوید و با بهینه‌سازی مراحل آن، نرخ تبدیل مشتری خود را افزایش دهید. تصویر زیر نمونه ساده‌­ای از یک قیف فروش در بازاریابی می­‌باشد که می‌توانید اصلی‌ترین جواب برای سوال «چگونه مشتری اینترنتی جدید جذب کنیم»، باشد.