۱۰ نکته کلیدی و مهم سئو که باید بدانید !

 ۱۰ نکته کلیدی و مهم سئو که باید بدانید !

سئو (SEO) یا بهینه سازی برای موتورهای جستجو، به منظور بهبود عملکرد سایت شما براساس استاندارهای موتورهای جستجو و جذب بازدیدکنندگان بیشتر از این طریق انجام میگیرد. فاکتورهای زیادی در سئو سایت شما تاثیرگذارند، از کلمات بکار رفته در متن و محتوا تا لینک‌های ورودی به سایت شما از سایت‌های دیگر، گاهی اوقات حصول اطمینان از ساختار مناسب سایت شما برای موتورهای جستجو را سئو مینامیم .

 

مهمترین سوالی که کاربران از خود میپرسند آن است که تعریف دقیق سئو چیست. سئو مجموعه فعالیت هایی است که در طراحی سایت، تعیین استراتژی محتوایی و تولید محتوا انجام میدهیم تا جایگاه بهتری در نتایج جستجوی گوگل کسب کرده و بازدیدکننده بیشتری برای سایت جذب کنیم.

 

نکات کلیدی و مهم برای سئوی وبسایت

 

۱. سایت خود را برای دیوایس های قابل حمل بهینه سازی کنید

بهینه سازی سرعت بارگذاری و نمایش محتوا در دیوایس های قابل حمل مانند موبایل و تبلت یکی از مهمترین و بحرانی ترین مسئله ها در سئو است. بهتر است اولین قدمی که بر می دارید این باشد که سایت خود را در برای بهینه بودن در بارگزای و نحوه ی تمایش محتوا یا همان رابط کاربری بررسی کنید.

هر تاخیر در سرعت بار گذاری سایت، شما را با ریسک از دست دادن بازدید کننده مواجه می کند.

مردم هر ساله بیشتر از قبل زمان خود را روی گوشی های خود صرف می کنند.، که به این معنی است که هیچ کس نمی تواند در استراتژی های جدید سئو، از بهینه سازی برای موبایل ها و دستگاه های قابل حمل صرف نظر کند. نکاتی که ما در باره آن بحث می کنیم صرفا سرعت بارگذاری و نحوه نمایش محتوا در گوشی های موبایل نیست،‌ بلکه عادت و روشی است که کاربر از گوشی موبایل برای وبگردی و تعامل با ان استفاده می کند و این روش تعامل و عادت ها در مقایسه با کاربری که از مرورگر دسکتاپ استفاده می کند متفاوت است.

به عادت های خودتان فکر کنید، زمانی که عجله دارید و دنبال یک جواب سریع می گردید، چه چیزی نظر شما را به سوی خودش جلب می کند و چگونه اقدام به انجام یک جستجو می کنید. مطمئنا دنبال سایتی هستید که محتوای آن برای نمایش در موبایل شما بهینه سازی شده باشد، بعد بتواند جوابی که شما به دنبال آن هستید را به شما بدهد، به زبانی دیگر بتواند بهترین پاسخ را برای پرس جوی شما به همراه خود داشته باشد.

۲. بررسی کنید که کاربران چگونه جستجو می کنند

ما تمایل داریم فرض کنیم کدام کلمات کلیدی بهتر از دیگر کلمات کلیدی عمل می کند. استفاده از کلمه کلیدی همیشه ایده خوبی است اما امروزه سئو بیشتر بر روی این مسئله تمرکز دارد که بتواند قصد جستجو کننده را از جستجوی که انجام داده بفهمد. تنها پیدا کردن یک کلمه کلیدی موثر برای کشیدن ترافیک به سایت شما کافی نیست.

برای اینکه یک استراتژی بلند مدت برای سئوی سایت داشته باشید، باید قصد و استدلالی که پشت هر جستجو وجود دارد درک کنید. زمانی که شما درک کنید که چگونه مخاطبان مورد نظر شما از موتور جستجو استفاده می کنند، آن زمان شما در بهینه سازی سایت خود موفق تر می توانید عمل کنید.

جستجو ها به مرور زمان پویا تر می شوند و مانند قبل متکی به فرضیه نیستند. شروع به انجام تست های مختلف کنید که ببینید چگونه بهینه سازی های مختلف می توانند بر روی ترافیک سایت شما تاثیر داشته باشند، وهمچنین از حالا شروع کنید که بیشتر از پرس و جو های محاوره ای که همراه با کلمات کلیدی هسند، استفاده کنید.

 

۳. برای مخاطبین بنویسید، برای موتور های جستجو بهینه کنید

یک استراتژی موفق سئو از نقش انسان را در بهینه سازی های سایت خود صرف نظر نمی کند. ما کلمات کلیدی خوب را صرفا برای بهبود رنکینگ خود انتخاب نمی کنیم. هدف ما این است که کلمات کلیدی را انتخاب کنیم که محتوای شما را مرتبط نگه دارند و همچنین مخاطبان شما بتوانند از آن ها استفاده کنند و با آن تعامل داشته باشند.

همیشه قبل از ایجاد یک محتوا شروع به فکر کردن در باره مخاطب هایتان کنید. محتوای شما باید هم جالب باشد هم به آن ها مرتبط باشد که کاربران علاقه ای به خواندن آن داشته باشند. پس زمانی که شروع به درک محتوایی کردید که مخاطبان از شما می خواهند، زمان این فرا می رسد که بر روی بهینه سازی آن تمرکز کنید.

اینکه محتوای خوبی ایجاد کنید به تنهایی کافی نیست چون تنها ایجاد محتوای خوب به معنی خوانده شدن آن توسط کاربران نیست. پس به همین دلیل است که شما می خواهید محتوای خود را بهینه و بهبود ببخشید که به رنک بالاتری در SERP ها دست پیدا کنند.

صرفا برای جواب دادن به در خواست موتور جستجو، نیازی نیست که کلمات کلیدی به محتوای خود اضافه کنید. گوگل و بقیه موتور های جستجو به اندازه ای پیچیده و هوشمند شده اند که به این چنین روش و تکنیک ها امتیاز بدهد.

بر عکس، کیفیت محتوا و ارتباط آن معیار های مهم تری برای موتور های جستجو هستند و می توانند ترافیک جستجوی شما را افزایش بدهند. برای داشتن نتیجه ای بهتر، بهترین تعادل را بین کیفیت محتوا و بهینه سازی برای جستجو پیدا کنید.

 

۴. ترافیک جستجوی حال حاضر خود را بررسی و آنالیز کنید

اگر نمی دانید از کجا شروع کنید، نگاهی دقیق تر به ترافیک جستجوی حال حاضر سایت خود بیاندازید.

کدام صفحه بهترین عملکرد را از خودش نشان میدهد؟ مخاطبان از کدام کلمه های کلیدی برای هدف قرار دادن محتوای شما استفاده می کنند؟

آخرین مطالب برتر خود را آنالیز کنید و نقطه مشترک آن ها را پیدا کنید. ببینید چه مواردی باعث بالا رفتن کیفیت این محتوا شده است. طول هر کدام از پست ها چقد است. از کدام روش های بهینه سازی صفحه استفاده کرده اید.

 

۵. از آخرین تغییرات در دنیای سئو خبر داشته باشید

اگر می خواهید در سئو حرفه ای شوید باید به صورت مرتب از اخرین خبر ها، ترند ها و بروز رسانی های الگوریتی که بر روی سایت و تاکتیک های شما اثر دارند با خبر باشید. یادگیری همه ی مهارت ها برای شما و سایت شما مفید است و همچنین مهم است که به صورت مداوم در حال خواند خبر ها و از آخرین اطلاعات و داده ها در دنیای سئو با خبر باشید.

فرقی ندارد شما تازه کار باشید یا یک فرد حرفه ای و با تجربه، در هر صورتی خواندن آخرین اخبار درباره ی دنیای سئو یک امر ضروری است که شما بتوانید در این کسب و کار دوام بیاورید.

 

۶. مهم ترین فاکتور های رنک گیری را یاد بگیرید

همانگونه که در نکته قبلی گفتیم اینکه هر ماه قسمتی از وقت خود را به خواند در باره ی نکات سئو و اخرین اخبار آن اختصاص دهید، از اهمیت بالایی برخوردار است.

برای شروع بهترین کار این است که هر نکته ای را که راجب به فاکتور های رنک گیری وجود دارد و بر روی جایگاه شما در صفحه ی نتایج جستجو تاثیر می گذارد را بخوانید و یادبگیرید.

از ارتباط کلمه کلیدی ها تا سرعت بارگذاری صفحه و کاربرد بک لینک ها،‌ همگی عوامل مهمی هستند که با هم دست به دست همدیگر می دهند که شما بتوانید رنک دریافت کنید. برای اینکه شما بتوانید تاکتیک مناسبی برای شرایط متفاوت داشته باشید باید راجب همه ی آن ها اطلاعاتی کافی داشته باشید.

لیست فاکتور های رنک گیری ممکن است لیستی طولانی باشد ولی شما می توانید برای هر صفحه و کل سایت خود لیست مخصوص به خود را ایجاد کنید و بر اساس اولویت آن ها را در سایت خود اعمال کنید.

۷. محتوای با کیفیت و یونیک تدوین کنید

یکی از مهم ترین نکات سئو که باید بدان توجه نمایید تولید محتوای با کیفیت برای مخاطبین  است . محتوایی که در کنار جذابیت و قابل فهم بودن بتواند نیاز کاربران را برطرف کند. گوگل در سال ۲۰۲۰ اعلام کرد که محتوا بهترین استراتژی برای بهینه سازی سایت برای موتور جستجو است.

جالب است بدانید که در سال 2018 مبلغ 38 میلیارد دلار برای تولید محتوا و تبلیغات در راستای آن، هزینه شده است. ما به شما این تضمین را می دهیم که اگر محتوای شما یونیک ، با کیفیت و بر اساس اکثر نیازهای کاربران باشد، خیلی سریع می توانید بازدید خود را افزایش دهید و در موتور های جستجو نظیر گوگل در نتایج اول قرار بگیرید .

 

۸. هیچ وقت UX را دست کم نگیرید

در طی سال های اخیر روز به روز اهمیت بیشتری به UX داده می شود. هر چه گوگل بیشتر تکامل پیدا می کند، نتایج جستجو بیشتر و بیشتر شخصی سازی می شوند و هدف این است که بهترین تجربه را در اختیار کاربران قرار دهد.

کیفیت و ارتباط محتوای شما یکی از نکات قابل توجه در سئو است، اما لازم است که سایت شما UX قابل قبول داشته باشد که کاربران را به خواندن ادامه محتوای شما تشویق کند.

یک پست خوب به تنهایی نمی تواند کاربران را به خواندن ادامه محتوا تشویق کند. برای مثال فکر کنید کاربری با گوشی می خواهد محتوای سایت شما را بخواند اما در صورتی که سایت شما برای صفحه نمایش کوچک موبایل بهینه نشده باشد، کاربر اشتیاقی برای ماند در سایت شما نخواهد داشت.

چیزی که شما به آن نیاز دارید تعادل مناسبی از محتوای خوب و رابط و تجربه کاربری عالی است. هیچ کدام از دو مورد بالا به تنهایی نمی توانند کاربران تشویق کنند که در سایت شما بمانند و سئوی سایت شما با یکی از موارد کامل نمی شود.

پس از همین الان شروع به تجزیه و تحلیل نرخ پرش(bounce rate: به کاربرانی که وارد سایت شما می شوند و سریع به صفحه ی نتایج بر می گردد نرخ فرار می گویند) سایت خود کنید، همچنین مدت زمانی که کاربران صرف سایت شما می کنند را نیز حساب کنید و سپس آن ها را با سرعت بارگذاری سایت خود مقایسه کنید.

سایت خود را بر روی دیوایس ها و مرورگر های مختلف تست کنید و در صورتی که مشکل و یا باگی وجود دارد آن را بر طرف کنید که کاربر و بازدید کننده بیشتری را از دست ندهید.

 

۹. ارتباط بین رسانه های اجتماعی و SEO را کشف کنید

سیگنال هایی که از شبکه های اجتماعی به دست می رسند ممکن است در میان فکتور های رنک گیری نباشند، اما هنوز مفید و کاربردی است که بتوانید درک کنید که چگونه شبکه ها و رسانه های اجتماعی چگونه بر روی نتایج جستجوی شما تاثیر می گذارند.

همانطور که رسانه های اجتماعی بخش بزرگی از زندگی ما می شوند، می تواند قسمت بزرگی از حضور و اعتبار آنلاین ما را تعریف کند. این اتفاق برای همه ی برند های که در شبکه های اجتماعی وجود دارند صدق می کند.

گوگل در حال حاضر شروع به ادغام نتایج شبکه های اجتماعی در جواب به جستجو کاربران کرده است که بتواند آیده ی کلی تری را از حضور انلاین ارائه کند. همراه با ایندکس کردن محتوای بیشتر در نتایج جستجو، کاربران قادر به پیدا کردن جواب برای سوال های خود در کمترین زمان هستند. در کل بهتر است که بدانیم حضور و اعتبار شما در دنیای انلاین صرفا به نتایج جستجو خلاصه نمی شود.

به همین ترتیب، شبکه های اجتماعی در داخل خود به موتورهای جستجوی تبدیل می شوند که کاربران به دنبال پاسخ به سوالات خود هستند. شبکه های اجتماعی مانند یوتیوب، پینترست و اینستا گرم به موتور های جستجوی بصری محبوبی تبدیل شده اند. در حالی که شبکه هایی مانند فیس بوک و توییتر بیشتر برای جستجوی اخبار و افراد مناسب است.

این ها به معنی این است که عادت های جستجوی ما در حال تغییر است و مفید است که بتوانیم تمامی کانال های مختلفی که کاربران می توانند شما را پیدا کنند را داشته باشیم.

 

۱۰. درک کنید که جستجوی صوتی چگونه کار می کند

جستجوی صوتی بزرگترین ترند شکل دادن به سئو در سال 2019 و 2020 خواهد بود. در حال حاضر افراد بیشتر و بیشتری به استفاده از دستورات صوتی برای جستجو های خود روی اورده اند و انتظار می رود در طی زمان به این نرخ همچنان اضافه شود.
این افزایش ها به این معنی است که بهینه سازی جستجو باید بتواند نوع جدیدی را از جستجو ها را درک کند. مردم تمایل به پرسیدن سوالات طولانی تری را با استفاده از جستجوی صوتی دارند و پرس جو های خود را بیشتر به زبا محاوره ای بیان می کنند. چالش اصلی این است که درک کنید کدام کلمه کلیدی بیشتر به مخاطبان شما مرتبط است و چگونه می توانید موفقیت خود را در این زمینه اندازه بگیرید.

البته اندازه گیری هنوز در مراحل ابتدایی خودش قرار دارد، اما هنوز مفید است که بتوانیم تفاوت بین دستورات متنی و صوتی را درک کنیم.

به هر میزان بیشتر مانند مصرف کننده ها فکر کنیم شانس بیشتری برای پیدا کردن بهترین و مرتبط ترین جواب به سوالات آن ها داریم.