10 نکته بسیار مهم و کلیدی در سئوی سایت خبری

 10 نکته بسیار مهم و کلیدی در سئوی سایت خبری

سئو (SEO) یا بهینه سازی برای موتورهای جستجو، به منظور بهبود عملکرد سایت شما براساس استاندارهای موتورهای جستجو و جذب بازدیدکنندگان بیشتر از این طریق انجام میگیرد. فاکتورهای زیادی در سئو سایت شما تاثیرگذارند، از کلمات بکار رفته در متن و محتوا تا لینک‌های ورودی به سایت شما از سایت‌های دیگر، گاهی اوقات حصول اطمینان از ساختار مناسب سایت شما برای موتورهای جستجو را سئو مینامیم .

 

برای هیچ سایتی نمی‌توان شیوه مشابهی را برای بهبود سئوی سایت پیشنهاد داد. چند قانون در سئو وجود دارد، مانند انتشار محتوای عالی و ارائه تجربه کاربری خوب اما به ویژه سایت‌های خبری بیشتر از انواع دیگر سایت‌ها باید به موارد گوناگون توجه کرد.

سایت‌های خبری به دلیل مطالب دسته اولی که دارند، رتبه گرفتن سریع برایشان اهمیت بالایی دارد. اگر سئوی سایت خبری مناسب باشد، خبرهای این سایت‌ها در نتایج موتور جستجو در جایگاه بالاتری قرار خواهند گرفت. در نتیجه، بازدید این سایت‌ها بیشتر خواهد بود زیرا هر چه جایگاه شما در صفحه نتایج موتور جستجو بالاتر باشد بازدید کننده سایت نیز بیشتر خواهد بود. افزایش بازدید از یک سو می‌تواند برای هر سایتی بهبود رتبه الکسا را درپی داشته باشد و از سوی دیگر می‌تواند درآمدزایی سایت از طریق تبلیغات را نیز افزایش دهد.


در این مقاله ۱۰ روش از بهترین روش‌ها برای بهینه‌سازی سایت خبری ارائه شده است که می‌توانید آن را برای سایت خود اجرایی نمایید.

 

۱. طراحی زیبا و مدرن سایت و صفحات

وقتی شما یک سایت خبری دارید علاوه بر تولید اخبار سئو محور باید به معماری سایت نیز دقت کنید. در طراحی سایت های خبری نحوه نمایش اطلاعات به کاربر از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. بازدیدکننده سایت باید بتواند در کمترین زمان ممکن اطلاعات لازم یا اخبار دلخواه خود را پیدا کرده و مطالعه نماید. این اتفاق زمانی رخ می دهد که چیدمان سایت ساده و در عین حال کاربردی باشد.

همچنین باید به این نکته توجه داشته باشید که علاوه بر اخبار متنی، امکان قرار دادن اطلاعات به صورت چندرسانه ای یعنی صوت، تصویر و فیلم نیز می تواند جذابیت خبر را دوچندان کرده؛ بازدید سایت را افزایش دهد و در همین راستا بر سئو سایت خبری تاثیر بگذارد.

 

۲. بهینه سازی فنی سایت خبری

برای بهینه سازی سایت های خبری باید بهینه سازی فنی سایت را نیز در نظر بگیرید. ارتقای سئو سایت خبری زمانی اتفاق می افتد که شما از همه لحاظ عملکردی فوق العاده قوی داشته باشید. برای این کار قطعا نکات فراوانی وجود دارد که در ادامه مهمترین موارد فنی بهینه سازی را خواهید خواند :

 

  • استفاده از سرور قوی برای سایت
  • سرعت بارگذاری اخبار
  • بهینه سازی تصاویر
  • کاهش حجم کدها و فشرده سازی آنها
  • رسپانسیو و واکنشگرا بودن سایت
  • فعال کردن نسخه AMP برای کاهش سرعت بارگذاری سایت
  • استفاده درست از تگ های heading
  • توضیات متا جذاب به همراه کلمه کلیدی برای هر خبر

 

 

۳. سرعت خزش سایت را بهینه کنید


وقتی صحبت از رسانه های خبری می شود ، می خواهید صفحات شما به سرعت توسط گوگل دیده شوند. برای این کار لازم است صفحات شما به اصطلاج خزیده (crawl) و نمایه (index) شوند.

خوشبختانه فاکتورهای مختلفی در جستجوگرها وجود دارد که می تواند به سرعت خزش سایت شما کمک کند، از جمله سرعت سایت، عملکرد سرور و نقشه سایت با فرمت XML.

با این وجود نمی توانید مانند نقشه سایت های دیگر با نقشه سایت های خبری برخورد کنید. تعداد دفعات انتشار محتوا در سایت شما بر سرعت خزیدن تأثیر مثبت می گذارد و اگر ربات‌های گوگل در سایت شما محتوای جدید بیابد، آن را حتما بررسی خواهد کرد.

گرچه تعداد دفعات ارسال مهم است، اما فراموش نکنید که محتوا دارای ارزش بیشتری است. اگر مطالب بیش از حد پست کنید یا محتوای غیرضروری را منتشر کنید، گوگل بودجه ارزشمند خزیدن خود را در صفحات با ارزش کمتر هدر می‌دهد، این بدان معنی است که محتوای خوب شما ممکن است دیده نشده باقی بماند. بنابراین تحت هیچ شرایطی کیفیت را فدای کمیت نکنید.

در صورتی که تمایل ندارید صفحه‌ای توسط گوگل یا دیگر موتورهای جستجو را با استفاده از فایل robots.txt مسدود کنید تا از سرعت خزش مناسب اطمینان حاصل کنید.

 

۴. تمرکز خود را بر روی طراحی درست سایت بگذارید


سایت های خبری چالش ویژه ای برای سئو دارند زیرا معمولاً صفحات زیادی دارند و به طور مداوم در حال رشد هستند.
این بدان معناست که برای حفظ جایگاه، ساختار سایت بسیار مهم است. ساختار سایت باید به گونه‌ای طراحی شود که برای موتورهای جستجو قابل دسترسی باشد و کاربران نیز به سادگی به آن دسترسی پیدا کنند.
همچنین ایجاد برچسب (Tag) و دسته‌بندی (Category) مناسب برای سایت‌های خبری بسیار با اهمیت است. ایجاد برچسب‌ها و دسته بندی‌های باید به گونه‌ای باشد که مخاطبان شما بتوانند به راحتی آنچه را که می‌خواهند پیدا کنند. برچسب و دسته‌بندی نباید همنام باشند زیرا در این صورت به سئوی سایت شما آسیب می‌رسد. همچنین نامگذاری برچسب‌ها و دسته‌بندی‌ها نباید از نظر معنایی یکی باشد. برای مثال دو برچسب با نام تبلیغات دیجیتال و تبلیغات آنلاین صحیح نخواهد بود و باید یکی از آن‌ها در سایت به کار رود.

برای سایت‌ها با محتوای زیاد امکان ایجاد زیر دسته‌بندی‌ها نیز وجود دارد ولی در استفاده از آن زیاده روی نکنید زیرا که عمق صفحات سایت شما را زیاد می‌کنند. این امر باعث می‌شود موتورهای جستجو به صفحات شما به درستی دسترسی نداشته باشند.

 

۵. سایت موبایل فرندلی ایجاد کنید


قابلیت استفاده از تلفن همراه امروزه برای هر وب‌سایتی مهم است، اما برای سایت‌های خبری حتی از اهمیت بیشتری برخوردار است. امروزه اکثر ورودی سایت‌ها از دستگاه‌های تلفن همراه است و بهینه‌سازی سایت برای نسخه موبایل از ضروریات است.

همچنین استفاده از نسخه امپ (AMP)، نوعی فناوری انتشار را که قالب بندی را حذف می کند و باعث باگذاری سریع صفحات برای کاربران تلفن همراه می شود، را نیز در نظر بگیرید.

 

۶. داشتن یک برنامه منظم برای سایت

شما باید بدانید که چه زمانی برای قرار دادن مطلب زمان مناسبی است. پس خوب است یک دوره زمانی و استراتژی برای محتوای مقالات سئو سایت خود بنویسید. داشتن نظم در کنار تولید اخبار سئو محور می تواند معجزه ای به همراه داشته باشد. این امر سبب می شود تا کاربران نیز برای خواندن مقالات سئو شما برنامه‌ای داشته باشند.

 

۷. تحقیق برای کلمات کلیدی را فراموش نکنید

قبل از شروع نوشتن هر محتوایی لازم است بدانید مخاطب شما با چه قصدی و با چه کلمه کلیدی در موتورهای جستجو به دنبال جواب سوال خود می‌گردد. برای انجام این کار می‌توانید در پیشنهادات گوگل استفاده کنید. در تصویر زیر پیشنهاد گوگل برای کلمه کلیدی «خواص توت فرنگی» را مشاهده می‌کنید.

همچین از ابزارهای دیگر مانند google keyword planner، kwfinder و keywordtool.io نیز می‌توانید استفاده کنید.

لازم است از کلمات کلیدی در موارد زیر استفاده کنید:

 

عنوان محتوا

از کلمه کلیدی در عنوان محتوا استفاده کنید. همچنین برای جذاب کردن محتوا استفاده از کلمات قدرتمند مانند اعداد، صفحات با تر و ترین و کلمات پرسشی استفاد کنید.

 

توضیحات متا

توضیح متا نوشته‌ای است که در صفحه نتایج موتور جستجو در زیر عنوان مشاهده می‌کنید و حدود ۱۷۰ کاراکتر طول دارد. لازم است کلمه کلیدی خود را در توضیح متا بگنجانید.

توضیح متا خوب به نتیجه شما کمک می کند، که می تواند نرخ کلیک شما را CTR شما را تقویت کند. توضیح متا خوب CTR ارگانیک شما را تقویت می‌کند.

 

URL های صفحه

استفاده از کلمه کلیدی در آدرس صفحه می‌تواند به سئوی محتوای شما کمک کند. فراموش نکنید URL را کوتاه نگه دارید و از نوشتن تمام تیتر متحوا در تیتر در صورت طولانی بودن آن اجتناب کنید.

 

استفاده از تصاویر

در محتوای خود از تصاویر کپی شده استفاده نکنید و برای هر پست تصاویر مناسب طراحی کنید. علاوه بر طراحی تصاویر لازم است پس از قرار دادن آن‌ها در تصویر برای تصاویر Alt یا توضیح عکس را تعریف

 

لینک سازی داخلی

لینک‌های داخلی برای سئو بسیار زیاد است. لینک دادن به صفحات شما باعث می‌شوند اهمیت آن‌ها بیشتر شوند. برای بالا بردن قدرت صفحات کم قدرت می‌توانید از صفحات دارای قدرت بالا آن‌ها لینک دهید.

 

۸. محتوای همیشه سبز را در برنامه محتوایی خود قرار دهید


محتوای همیشه سبز یا ever green به محتوایی گفته می‌شود که محدود به زمان خاصی نمی‌شود و همیشه کاربران آن را جستجو می‌کنند. برای مثال در دنیای دیجتال مارکتینگ کاربران همواره درباره تبلیغات دیجیتال یا دیجیتال مارکتینگ جستجو می‌کنند.

سایت‌های خبری درباره موضوعات روز می‌نویسند. این نوع موضوعات پس از مدتی دیگر جستجو نمی‌شوند و این گونه مطالب عمر کوتاهی دارند. بنابراین لازم است محتوایی با موضوعاتی که همیشه سوال مخاطبان هستند نیز تهیه کنید. با انجام این کار ترافیک ورودی سایت خود را تضمین کرده‌اید و همواره جریان ثابتی از ورودی گوگل را خواهید داشت. در این صورت می‌توانید جایگاه سایت خود در نتایج موتور جستجو را بهبود دهید و این امکان را ایجاد نمایید که اخبار شما نیز بهتر دیده شوند.

 

۹. از محتوای کپی استفاده نکنید

همواره برای سایت خود از محتوای یکتا استفاده نمایید و محتوا را خودتان تدوین کنید. کپی کردن از سایت‌های دیگر می‌تواند موجب جریمه شدن سایت شما شود. با اینکه سرعت انتشار خبر با اهمیت است، اما نباید از کیفیت آن غافل شوید. با نوشتن یا بازنویسی محتواها می‌توانید جایگاه سایتتان در صفحه نتایج گوگل حفظ کنید و بهبود دهید.

 

۱۰. در شبکه‌های اجتماعی حضور داشته باشید


آیا می‌توان سایت خبری را اداره کرد اما اخبار را در کانال های رسانه های اجتماعی ارسال نکنید؟ در پاسخ به این سوال می‌توان گفت، بسترهای اجتماعی بسیار خبرپسند هستند و فعالیت داشتن در آن‌ها بسیار موثر است. اساسی‌ترین مورد این است که همواره و به طور مداوم در شبکه‌های اجتماعی پست بگذارید.

 

شبکه‌های اجتماعی گوناگونی وجود دارند که برای دسترسی به طیف گسترده مخاطبان لازم است در انواع آن فعالیت داشته باشید. پس از ایجاد اکانت در رسانه‌های اجتماعی و استفاده از آنها برای مدتی، باید بسنجید که عملکرد آن‌ها تا چه حد مناسب بوده است و آیا استراتژی شبکه‌های اجتماعی شما نیاز به بهبود دارد یا خیر. این کار را می توانید براساس میزان مشارکت کاربر قضاوت کنید. برای مثال، هرچه تعداد رای مثبت، نظرات و اشتراک‌گذاری بیشتری برای پست‌های خود بدست آورید، بهتر است.