10 نکته مهم برای پایان‌بندی مطالب وبسایت

 10 نکته مهم برای پایان‌بندی مطالب وبسایت

پایان‌بندی معمولا نتیجه‌گیری، خلاصه مطالب یا حتی به عنوان حرف آخر نوشته می‌شود. پایان‌بندی باید با مطلب اصلی و هدف محتوای وبسایت شما ارتباط داشته باشد؛ چرا که یک پایان‌بندی خوب باعث درگیر شدن مخاطب و همچنین ایجاد علاقه‌مندی در اوست. به یاد داشته باشید که پایان‌بندی آخرین فرصت برای جذب کردن مخاطب و نتیجه‌ی مطلوب گرفتن شما برای سایتتان است.

 

۱. پایان محتوا را کوتاه و گیرا کنید

گاهی اوقات شما تمام حرف‌های اصلی و مهم‌تان را در متن پست وبلاگ به مخاطب می‌گویید. بنابراین یک یا دو جمله‌ی کوتاه تنها چیزی است که برای یک جمع‌بندی خوب به آن نیاز دارید. همین دو جمله مسیر شما را برای رسیدن به هدف‌تان هموار می‌کند. پس اگر در متن، خواننده را متقاعد کرده‌اید، در پایان از هر گونه زیاده‌گویی پرهیز کنید.

خلاصه‌ای که در پایان‌بندی مطالب بلاگ می‌نویسید باید حاوی نکات مهم مقاله شما باشد. به یاد داشته باشید که این خلاصه نباید فقط تکرار مطالب شما باشد، بلکه می‌توانید با یک نتیجه‌گیری عملی موضوع را به مخاطبان خود آموزش دهید. علاوه بر این مهم است بدانید که نتیجه‌گیری چکیده شما نباید پراکنده باشد، بلکه باید مرتبط و منسجم باشد.

 

۲. از نظر های مخالف غافل نشوید!

اگر می‌خواهید جامعیت محتوای‌تان را یک پله بالاتر ببرید، در پایان‌بندی محتوای بلاگ خود چند مورد از نظریه‌های مخالف را بیان کنید. از این رو مخاطب متوجه آن می‌‌شود که شما یک طرفه به قاضی نرفتید و همه‌ی نظریه‌ها چه موافق و چه مخالف را بررسی کردید.

 

با بیان نظرات مخالف و بیان آن بدون جبهه‌‌گیری، نه تنها حرف‌های خودتان را بیشتر اثبات می‌کنید بلکه به نظرات همه احترام گذاشته‌اید و اعتبار خود را افزایش داده‌اید .

۳. یک سوال بپرسید

پست بلاگ شما نباید طوری باشد که گویی در حال دیکته کردن موضوع هستید. برعکس، باید به‌طور محاوره‌ای و مکالمه‌ای باشد. پست بلاگ باید غیررسمی و آموزشی بوده و به خوانندگان احساس همدلی بدهد.

یکی از روش‌های اجرای این مورد، پرسش از مخاطبان است. شما می توانید نظر خوانندگان خود را بپرسید و از آن‌ها بخواهید که نظرشان را در بخش کامنت‌ها برایتان بنویسند. البته پیش از آن باید مطمئن باشید که قسمت کامنت‌های بلاگ شما فعال است و امکان ثبت نظر وجود دارد.

همچنین این‌که سوال شما خاص باشد هم مهم است. خواننده‌ها ترجیح می‌دهند به جای سوال کلی «نظر خود را در این باره بنویسید» به پرسش ویژه‌تری پاسخ دهند.

 

۴. از یک کال‌تو اکشن (CTA) استفاده کنید

بسیاری از خواننده‌های پست بلاگ ممکن است پس از اتمام مطلب از خود بپرسند: «حالا چه اقدامی انجام دهیم؟» برای همین خاطر است که پایان‌بندی مطالب بلاگ مکان خوبی برای قرار دادن راهی برای اقدام متقابل خوانندگان است. مثلا قرار دادن هر شکلی از CTA می‌تواند فکر خوبی باشد.

کال‌تو اکشن شما می‌تواند یک محتوای پیشنهادی، تبلیغ محصول یا خدمات و یا درخواست از کاربران برای عضویت در خبرنامه ایمیلی شما باشد.

به هر روی شما باید هر خواننده‌ای را که تا پایان یک مطلب بلاگتان را خوانده به ادامه برقراری ارتباط با بلاگ خود تشویق کنید.

 

۵. مخاطبتان را تحت تاثیر قرار دهید

معمولا افراد انتظار دارن پست بلاگی که می‌خوانند یا محتوای شبکه‌های اجتماعی که به آن‌ها سر می‌زنند برایشان الهام‌بخش باشد و چیزی به دانش آن‌ها اضافه کند. یک پست بلاگ می‌تواند به‌سادگی نحوه اجرا و عملی کردن یک ایده را به افراد بدهد و باعث شود آن‌ها شروع به اجرای کاری کنند که پیش از این در نظر داشتند.

در پایان پست بلاگ شما می‌‌توانید با ترغیب خوانندگان به انجام کاری آن‌ها را به چالش بکشید. به عنوان مثال اگر بلاگ شما درباره تناسب اندام است، می‌توانید با درخواست از خواننده برای نوشتن یک رژیم غذایی مناسب او را به چالش دعوت کنید.
ایجاد یک هدف برای خواننده می‌تواند او را در جهت انجام یک اقدام مثل دانلود محتوای پیشنهادی شما یا ادامه خواندن پست بلاگ تشویق کند.

 

۶. خوانندگان خود را به انجام کاری هدایت کنید

همه روش‌هایی که پیش از این گفته شد در جهت هدایت و راهنمایی خوانندگان شما به سوی گام بعدی ارتباط با بلاگ بود. چه در پایان‌بندی مطالب بلاگ، متن را به‌صورت خلاصه بیاورید و چه از خوانندگان خود نظر بپرسید، در جهت هدایت آن‌ها به اقدام بعدی گام برداشته‌اید.

این کار گاهی به سادگی دعوت از خواننده به اظهار نظر در بلاگ و یا درخواست از او برای به اشتراک گذاشتن پست شما با دیگران است. شاید جالب باشد اگر بدانید بسیاری از افراد به این درخواست‌ها پاسخ مثبت می‌دهند.

 

۷. به دیگر پست‌های بلاگ لینک بدهید

 

اگر در یوتیوب ویدئویی دیده باشید حتما متوجه شده‌اید که در کنار صفحه ستونی هست که ویدئوهای مشابه با آنچه درحال تماشای آن هستید را به شما پیشنهاد می‌دهد. این کار معمولا باعث می‌شود ساعت‌ها وقت در یوتیوب صرف کنید.

وقتی کسی پست بلاگ شما را تا انتها می‌خواند، باید واکنش مشابهی با مورد گفته شده داشته باشد. برای این منظور شما می‌توانید به پست دیگری از بلاگ خود لینک بدهید. مثلا با این عنوان که اگر می‌خواهید اطلاعات بیشتری در زمینه مطلب حاضر به‌دست بیاورید به این پست سر بزنید.

 

۸. یک بحث راه بیندازید

پست بلاگ شما باید جالب و تعاملی باشد. به این منظور می‌توانید یک مکالمه برقرار کنید. مثلا می‌توانید در پایان پست بلاگ خود خواننده را با یک پرسش به بحث دعوت کنید.

البته گاهی هم این کار به موضوع پست بلاگ شما بستگی دارد. تمامی پست‌ها نمی‌تواند بحث‌برانگیز شود اما اگر موضوع قابل بحث بود، از این روش خوب استفاده کنید.

 

۹. یک تیزر بسازید

تهییج مخاطب با نشان دادن محتوای آینده، تاکتیکی است که در یوتیوب و پادکست‌ها استفاده می‌شود. این روش می‌تواند در بلاگ‌ها هم استفاده شود. اگر بلاگ‌نویسی شما بر پایه برنامه‌ریزی قبلی است و می‌دانید که پست بعدی شما قرار است چه باشد، می‌توانید در انتهای پست خود محتوای بعدی را تبلیغ کنید.

می‌توانید به خواننده بگویید پست آینده شما چیست و باید در انتظار چه باشند. با این کار آن‌ها را به بازگشت دوباره ترغیب می‌کنید. گاهی اوقات این کار باعث می‌شود آن‌ها به عضویت در بلاگ شما تشویق شوند.

۱۰. به تمامی سوال‌ها پاسخ دهید

در پایان پست بلاگ شما نباید موضوع مبهمی باقی بماند. شما باید پاسخ سوالات خواننده را داده باشید. در بخش پایان‌بندی مطالب بلاگ می‌توانید به‌طور خلاصه اشاره کنید که اصل موضوع چه بوده، این اطلاعات به چه کار خواننده شما می‌آید و چگونه می‌توانند آن را در زندگی خود به‌کار برند؟

 

این اطلاعات باید شخصی‌سازی شود. یعنی هدف شما باید پاسخ به ابهامات خریدارتان باشد.

 

سخن پایانی

با این حال که روش‌های متنوعی برای نوشتن یک نتیجه‌گیری خوب در محتوا وجود دارد، ممکن است شما همه‌ی حرف‌تان را قبل از اتمام پست به مخاطب گفته باشید. در چنین وضعیتی خودتان را به نوشتن یک پایان و اضافه کردن چند جمله‌ی بیشتر مجبور نکنید .

 

اگر هنوز نمی‌دانید، کدام یک از روش‌های بالا برای نوشتن پایانی جذاب در محتوا مناسب هستند، به صورت ترکیبی عمل کنید. چند مورد را علامت بزنید و در کنار هم از آن‌ها استفاده کنید. چه اشکالی دارد؛ در پایان بندی محتوا یک لیست از نکات کلیدی آن ارائه کنید. همچنین از مخاطب بخواهید نظرش را با شما در میان بگذارد و در صورت مفید بودن پست وبلاگی آن را با دوستانش شریک شود .