پوش نوتیفیکیشن چیست و چه کاربردی دارد ؟

 پوش نوتیفیکیشن چیست و چه کاربردی دارد ؟

پوش نوتیفیکیشن پیغامی است که بر روی صفحه نمایشگر تلفن همراه یا دسکتاپ کاربران ظاهر می‌شود. افرادی که این پیام را دریافت می‌کنند،‌ کاربران وب‌سایت‌ها یا اپلیکیشن‌هایی هستند که دریافت پوش نوتیفیکشن را قبول کرده‌اند .

 

فرق بین پوش نوتیفیکیشن با اس ام اس این است که شما پوش نوتیفیکیشن را برای کاربرانی ارسال می کنید که قبلا قبول کرده اند که این تبلیغات را دریافت کنند و طبیعتا باعث مزاحمت آن ها نخواهد شد . با ارسال عمومی تبلیغات پوش نوتیفیکیشن در یک لحظه، می توانید پیام خود را به میلیون‌ها کاربر هدف برسانید و آن‌ها را به صورت هوشمند به وب‌سایت یا اپلیکیشن مدنظر خود هدایت می‌کنید .

 

پوش‌ نوتیفیکیشن Push Notification یکی از روش‌های بسیار کارآمد در بازاریابی آنلاین است که استفاده از آن رشد چشمگیری پیدا کرده است. این روش نوین برای کسب و کارهای آنلاین بسیار کارآمد می باشد.پوش نوتیفیکیشناگر شما در حیطه کاری خود دارای وب سایت یا اپلیکیشن موبایل هستید، پس لازم است بدانید که پوش نوتیفیکیشن به چه چیزی اطلاق می شود. پوش‌ نوتیفیکیشن پیامی شبیه به پیام کوتاه (SMS) است؛ با این تفاوت که می‌تواند در بسیاری از ابزارها از قبیل مرورگر وب، اپلیکیشن یا سیستم عامل ارسال شود و نیازی به داشتن اطلاعات تماس مشتری برای ارسال پیام نیست و کاربر با اختیار خود و با عضویت در سرویس پوش نوتیفیکیشن شما، پیام‌های ارسالی شما را دریافت می‌کند.

 

تفاوت پوش نوتیفیکیشن‌ها و پیام‌ کوتاه چیست ؟‌

با وجود تمامی شباهت‌ها، پوش نوتیفیکیشن‌ها با پیام‌ های کوتاه تفاوت دارند. شباهت این دو آن است که هر دوی آن‌ها روی صفحه گوشی موبایل کاربران به یک شکل نمایش داده می‌شوند.


برای آن که پوش نوتیفیکیشن‌ها روی صفحه گوشی به درستی نشان داده شوند، باید به محدودیت کاراکترها توجه کنید و پیغامتان را به اندازه همان محدودیت کاراکترها بنویسید. پیام‌های متنی می‌توانند طولانی‌تر باشند زیرا کاربر می‌تواند آن‌ها را باز کند و تمامی آن را بخواند اما اگر پوش نوتیفیکیشن طولانی باشد و تمام آن در صفحه اول (لاک اسکرین) گوشی دیده نشود، ممکن است روی دیده شدن و در نتیجه نرخ تبدیل، اثر منفی بگذارد. و این همان دلیلی است که باعث می‌شود پوش نوتیفیکیشن با کاراکترهای کمتر، نرخ کلیک بالاتری داشته باشد. همچنین این نکته را در نظر داشته باشید که شما پوش نوتیفیکیشن را برای کاربرانی ارسال می کنید که قبلا قبول کرده اند که این پیام‌ ها و تبلیغات را دریافت کنند و طبیعتا باعث مزاحمت آن ها نخواهد شد زیرا که به صورت هوشمند تبلیغات را برای کسانی که تمایل دارند ارسال نموده اید .

 

کاربرد های تبلیغات پوش نوتیفیکیشن

  •  بهبود عملکرد وبسایت
  •  کاربردهای تبلیغاتی

 

 

پوش نوتیفیکیشن چگونه به بهبود عملکرد وبسایت ها کمک می‌کند؟

برای مثال فکر کنید شما طرفدار مسابقات فوتبال هستید و امروز بازی دربی در جریان است. حواشی و اتفاقات بازی می‌تواند به اندازه خود بازی فوتبال برای شما جذاب باشد. در همین حین با یک اعلان با متن “داور بازی دربی امروز عوض شد!” مواجه می‌شوید. جنجالی بودن این خبر شما را ترغیب به باز کردن و دیدن این اخبار می‌کند. در واقع سایتی که برای شما چنین اعلانی را ارسال کرده‌ است توانسته شما را به صورت direct link (لینک مستقیم) به وب‌سایت خود بازگرداند.

 

مزایای پوش نوتیفیکیشن برای رسانه ها چیست ؟‌

اصلی‌ترین فاکتوری که میتواند برای رسانه‌ها در فضای دیجیتال درآمدزایی کند٬ میزان بازدید از صفحات آن رسانه است که این بازدید ها می‌تواند از کانال‌های مختلفی مانند گوگل٬ لینک مستقیم٬ شبکه های اجتماعی و …. باشد. یکی از این روش‌هایی که می‌تواند مخاطبین‌تان را به سایتتان برگرداند، استفاده از پوش نوتیفیکیشن جهت یادآوری سایت شما به کاربران‌تان است و باعث بازگردانی آن‌ها به رسانه شما می‌شود.

پوش نوتیفیکیشن‌ها برای کاربرانی که آن را دریافت می‌کنند کاملا رایگان هستند اما در مورد پیام‌های متنی ممکن است همیشه اینطور نباشد. اگر فرستادن SMS برای شما یک روش تبلیغاتی است، شاید نیاز باشد که در این استراتژی تجدید نظر کنید. زیرا کاربر بسته به نوع استفاده از تلفن همراه خود، ممکن است برای دریافت SMS مجبور به پرداخت هزینه باشد.

علاوه بر این، بسیاری از مردم SMSهایی با محتوای تبلیغاتی را هرزنامه (اسپم) می‌دانند. حتی اگر به شماره تلفتن مشتریان دسترسی داشته باشید، ارسال پیام‌های کوتاه (SMS) ناخواسته، غیرقانونی است. مردم معمولا به‌صورت رندوم و به‌طور مداوم از این پیام‌ها دریافت می‌کنند. به‌طور حتم شما نمی‌خواهید پیام‌هایتان هرزنامه محسوب شود. از این نظر، پوش نوتیفیکیشن‌ها بسیار بهترند زیرا کاربر می‌داند که این اعلان دقیقا از کجا به دستش می‌رسد. واضح است که اعلان متعلق به اپلیکیشنی است که خود او روی تلفن همراهش نصب کرده است.

 

کاربران انتخاب می کنند که پوش نوتیفیکیشن‌ها را دریافت کنند یا نکنند !

مردم اگر نخواهند پیام شما را ببینند، پوش نوتیفیکیشن را خاموش می‌کنند. قابل کنترل بودنِ این روش ارتباطی به وسیله کاربر، آن را از پیام‌های متنی متمایز می‌کند. اگرچه پوش نوتیفیکیشن‌های خوب و به‌جا می‌توانند نرخ کلیک بالایی داشته باشند اما ارسال بی‌اندازه آن‌ها نیز می‌تواند نتیجه معکوس داشته باشد.

بیش از نیمی از کاربران اپلیکیشن‌ها، پوش نوتیفیکیشن را آزاردهنده می‌دانند. اما همه اینطور فکر نمی‌کنند. ۲۶٪ از کاربران به پوش نوتیفیکیشن‌ها علاقه دارند زیرا از دریافت آخرین اخبار درباره علایقشان لذت می‌برند. ۲۰٪ از کاربران می‌گویند پوش نوتیفیکیشن بهره‌وری آن‌ها را افزایش می‌دهد.

پس نکته کلیدی برای شما این است که برای کسانی که می‌خواهند پوش نوتیفیکیشن دریافت کنند محتوای ارزشمندی فراهم کنید، بدون آن‌که برای کاربرانی که پوش نوتیفیکیشن را آزاردهنده می‌دانند مزاحمت ایجاد کنید.

اما در بیشتر موارد، اکثریت کاربران یک اپلیکیشن، دریافت پوش نوتیفیکیشن را انتخاب می‌کنند.

البته در دریافت پوش نوتیفیکیشن‌ها بین دستگاه‌های IOS و اندروید تفاوت وجود دارد که جلوتر به آن پرداخته می‌شود.

بهترین روش برای اطمینان از این‌که کاربران اپلیکیشن از دریافت پوش نوتیفیکیشن‌های شما انصراف نمی‌دهند، ارسال گزینشی است. ارسال تعداد زیادی اعلان، سریع‌ترین راه در ترغیب کاربران به انصراف از دریافت آن‌هاست. این مشکل بزرگی است زیرا وقتی کاربری یک بار از دریافت اعلان انصراف می‌دهد، بازگرداندن دوباره‌اش به دریافت آن کار آسانی نیست زیرا شما دیگر بهترین راه برقراری ارتباط با او را از دست داده‌اید.

وقتی اپ، در هفته بین ۲ تا ۵ اعلان ارسال می‌کند، حدود نیمی از کاربران از دریافت پوش نوتیفیکیشن انصراف می‌دهند. علاوه بر آن، حدود ۳۰٪‌ از کاربران اپ اگر بین ۶ تا ۱۰ اعلان در یک هفته دریافت کنند، استفاده از اپ را به کلی متوقف خواهند کرد.

روشن است که افراط در ارسال اعلان‌ها ممکن است سبب اثرگذاری منفی بر روی اپ یا برند شما شوند. بنابراین مطمئن شوید که گزینشی عمل می‌کنید. از محتوایی استفاده کنید که برای کاربران ارزشمند است.

 

پوش نوتیفیکیشن‌ها را بر حسب لوکیشن مخاطبان ارسال نمایید

از آنجایی که نمی‌خواهید بیش از اندازه اعلان ارسال کنید، باید دلیل خوبی برای استفاده از آن پیدا کنید. یکی از استراتژی‌های خوب در این زمینه ارسال اعلان با توجه به موقعیت مکانی کاربران است.

مشاغل بزرگ برای هدایت فروش مشتریانی که اپ آن‌ها را روی تلفن همراه خود نصب کرده‌اند، از فناوری اتصال موقعیت جغرافیایی به پوش نوتیفیکیشن‌ها استفاده می‌کنند. به این صورت که اپلیکیشن را طوری تنظیم می‌کنند که موقعیت مکانی کاربر را ردیابی کند؛ البته مسلما با اجازه خود کاربر. در این صورت می‌توانید ارسال نوتیفیکیشن مرتبط با موقعیت مکانی را در برنامه خود قرار دهید. مثلا می‌توانید فردی را از زمان و مکان برقراری مسابقه ورزشی در شهری که ساکن آن است باخبر کنید.

این یک اعلان کارآمد است زیرا زمان‌بندی شده و مرتبط است. کسی که این اپ را روی تلفن خود نصب کرده حتما به فعالیت‌ها و رویدادهای ورزشی علاقه دارد. پس ارسال اعلان درباره رویداد مرتبط با علایقش که در نزدیکی محل زندگی‌اش اتفاق می‌افتد منطقی به نظر می‌رسد. به همان اندازه نیز فرستادن چنین اعلانی به فردی که در شهر دیگری زندگی می‌کند غیرمنطقی است. ضمن اینکه چنین شخصی احتمالا اصلا طرفدار این رویداد هم نیست.

می‌توانید ارزان‌ترین بلیت‌های این رویداد را در پلتفرم خود بفروشید. اگر هم سریع عمل نکنند، بلیت‌ها به فروش می‌رسد. این به کاربران انگیزه باز کردن برنامه را می‌دهد. تمام این‌ها با استفاده از سرویس‌های مبتنی بر مکان محقق می‌شود.

 

پوش نوتیفیکیشن‌ها دانش و تجربه کاربران را افزایش می دهد


به جای استفاده از پوش نوتیفیکیشن به عنوان یک تاکتیک بازاریابی، می‌توانید برای بهبود تجربه کاربر در برنامه از آن‌ها استفاده کنید. به این فکر کنید که چرا کسی از اپلیکیشن شما استفاده می‌کند و چگونه می‌توان تجربه او را از اپلیکیشن به‌وسیله پوش نوتیفیکیشن بهتر کرد؟

مثلا اگر اپلیکیشن تاکسی آنلاین دارید می‌دانید که نرخ تاکسی آنلاین بر اساس عرضه و تقاضا شکل می‌گیرد. اگر مشتری قیمت بالا ببیند از برنامه استفاده نمی‌کند. با استفاده از پوش نوتیفیکیشن می‌توانید کمترین نرخ‌ها را به مشتریان پیشنهاد کنید و با این کار محتوای کاربردی برای آنان بفرستید. واضح است که این پیام یک ابزار تبلیغاتی است اما تجربه کاربر را بهبود می‌بخشد.

در چنین برنامه‌ای اطلاع‌رسانی برای زمان رسیدن تاکسی و فرستادن اطلاعات اتومبیل هم می‌تواند به کمک کاربر معطل نشود و از رسیدن به درخواست درست و مورد نظر اطمینان یابد. تمام این کارها به ارتقای تجربه کاربر کمک می‌کنند.

اجرای این استراتژی‌ها برای بسیاری اپلیکیشن‌ها مثل اپ دلیوری غذا نیز کاربرد دارد. در ادامه راه‌های موثر در این زمینه شرح داده می‌شوند.

 

تعامل و مشارکت را افزایش دهید


در مقایسه با دیگر نمونه‌های بازاریابی، پوش نوتیفکیشن‌ها نرخ باز شدن بالاتری دارند. تفاوت میان پوش نوتیفیکیشن‌ها و ایمیل‌ها را در نرخ باز شدن، کلیک و تعامل در تصویر ببینید د:

مردم معمولا از دریافت هر یک ایمیل مطلع نمی‌شوند زیرا در روز ممکن است تعداد زیادی ایمیل دریافت کنند و نمی‌خواهند هر بار نوتیفیکیشن آن ارسال شود. اما از جمله مزایای پوش نوتیفیکیشن این است که چون به‌طور مداوم ارسال نمی‌شود، احتمال آن‌که کاربران اپ‌ها به دریافت آن‌ها تمایل داشته باشند بیشتر است. این امر به‌ویژه زمانی که به توصیه‌ها عمل کرده و تعداد کمی اعلان باارزش بفرستید، بیشتر مصداق خواهد داشت.

پوش نوتیفیکیشن خوب،‌ تعامل (اینگیجمنت) را بالا می‌برد. کاربران و مشتریانی که با شما تعامل بالایی ایجاد کرده‌اند به استفاده از اپلیکیشن و پشتیبانی از برند شما ادامه می‌دهند و نتیجه نهایی آن است که شما درآمد بیشتری به دست می‌آورید.

همیشه به کسانی که اپ شما را دارند اما تاکنون هزینه‌ای نداده‌اند توجه کنید. با فرستادن پوش نوتیفیکیشن‌های باکیفیت، آن‌ها را به مشتری تبدیل کنید. برای تشویق آن‌ها ارسال کدهای تبلیغاتی و تخفیف‌های اولین خرید معمولا ایده خوبی است.

شما همچنین باید با برنامه‌ریزی درست، سعی بر جذب تعداد بیشتری از افراد به دانلود و نصب اپلیکیشنتان داشته باشید.

 

شخصی‌سازی را جدی بگیرید !


از فرستادن یک پیام ثابت و مشخص به تمامی کاربران اپلیکیشن خودداری کنید. باید اطمینان کنید که هر نوتیفیکیشن برای مخاطبان مناسب است.

همانطور که در تصویر مشاهده کردید، پیام‌هایی با محتوای شخصی‌سازی شده به‌طور قابل ملاحظه‌ای نسبت به آن‌هایی که شخصی‌سازی نشده‌اند، نرخ باز شدن بالاتری داشته‌اند.

ارسال محتوای شخصی‌سازی شده آسان است زیرا اپ شما به پروفایل کاربران دسترسی دارد. به‌عنوان مثال اگر شغل شما خرده‌فروشی با اپلیکیشن موبایل است، می‌توانید از تاریخچه خرید مشتریان برای ارسال محتوای ارزشمند به آنان کمک بگیرید. مثلا با توجه به خریدهای اخیر یک کاربر، می‌توانید پوش نوتیفیکیشن مرتبط برای او بفرستید. این اعلان می‌تواند پیشنهاد مشابه با خریدهای اخیر کاربر یا درصدی تخفیف در رابطه با کالاهایی که معمولا خریداری می‌کند باشد. شخصی‌سازی کردن پیام‌ها، نرخ تبدیل را بهبود می‌دهد.

پس حفظ مشتری و بالا رفتن تعاملی که بر اثر شخصی‌سازی شدن پیام‌های شما اتفاق افتاده در نهایت نرخ باز کردن اعلان‌ها را بالا برده و منجر به ماندگاری بیشتر کاربر در برنامه شما خواهد شد.

 

نوع دستگاه و سیستم عامل مخاطبان را بررسی نمایید


واکنش تمامی دستگاه‌های موبایل به دریافت و نمایش پوش نوتیفیکیشن‌ها یکسان نیست. پیش‌تر دیدید که کاربران اندروید، پوش نوتیفیکیشن‌ها را با درصد بیشتری نسبت به کاربران اپل فعال می‌کنند. حال نگاهی به تفاوت آن‌ها در نرخ کلیک بین این سیستم‌عامل‌ها بیندازید.

به این دلیل که همه اعلان‌ها یکسان نمایش داده نمی‌شوند، شکل آن‌ها در لاک‌اسکرین گوشی‌های اندرویدی با IOS متفاوت است. در گوشی‌های آیفون پس از آن‌که کاربر قفل صفحه را باز می‌کند، نوتیفیکیشن ناپدید می‌شود، حتی اگر کاربر اپلیکیشن را برای خواندن آن باز نکرده باشد. اما در گوشی‌های اندروید تا زمانی که کاربر عملی انجام نداده نوتیفیکیشن بر روی صفحه باقی می‌ماند. در این دستگاه‌ها اگر کاربر نخواهد نوتیفیکیشن را باز کند باید به طور دستی آن را حذف کند.

حتی در پلتفرم‌های مشابه هم در این موضوع تنوع وجود دارد. برای مثال تفاوت نمایش یک اعلان را در دو دستگاه IOS در تصویر زیر مشاهده کنید.

دو نفر که هر دو دستگاه اپل دارند می‌توانند به دو شکل متفاوت پوش نوتیفیکیشن‌ها را ببینند.

درحالی‌که دستگاه‌های اندروید نرخ باز کردن بالاتری دارند، کاربران IOS پوش نوتیفیکیشن‌ها را ۷ برابر سریع‌تر از اندروید باز می‌کنند. پس بسته به این‌که چه کسانی را برای فرستادن پوش نوتیفیکیشن هدف خود قرار می‌دهید، تمامی این اطلاعات را در ذهن نگه دارید.

این نکته را به یاد داشته باشید که برای تماس با مشتریانتان استفاده از پوش نوتیفیکیشن کاربردی تر از پیام‌های متنی زاید است. فقط باید مطمئن شوید که بیش از حد اعلان ارسال نمی‌کنید و تعادل را در انجام این کار نگه می دارید زیرا انجام بیش از حد این روش باعث ایجاد دافعه می شود و اکثر کاربران علاقه مند و دایمی را از دست خواهید داد .
از امکان ارتباط پوش نوتیفیکیشن با موقعیت مکانی کاربران استفاده کنید تا بتوانید تجربه آن‌ها را در استفاده از اپ بهبود داده و محتوای باارزش و هدفمند ارسال کنید.
پوش نوتیفیکیشن درست، مانند محتوای شخصی‌سازی شده می‌تواند تعامل و در نتیجه وفاداری و ماندگاری کاربر را نسبت به اپلیکیشن و برند شما افزایش دهد.
و در نهایت نوع دستگاه کاربرانی که برایشان نوتیفیکیشن می‌فرستید را در نظر بگیرید.

شما عزیزان همیشگی می توانید نقطه نظرات و تجربیات خود را در مورد پوش نوتیفیکیشن ها با ما به اشتراک بگذارید .