لندینگ پیج چیست ؟ 5 اشتباه رایج در طراحی لندینگ پیج !

 لندینگ پیج چیست ؟ 5 اشتباه رایج در طراحی لندینگ پیج !

صفحه فرود یا لندینگ پیج نخستین صفحه ای است که بازدیدکنندگان سایت و وبلاگ شما، از طریق آن وارد فضای محتوای شما می‌شوند.

 

معمولاً بازدیدکنندگان، پس از مشاهده‌ی صفحه فرود یکی از سه کار زیر را انجام می‌دهند :

 

محتوای صفحه را مرور می‌کنند و آن را می‌بندند.

 

  • از طریق لینک هایی که در صفحه قرار داده‌اید، به بخش دیگری از سایت / وبلاگ شما می‌روند.
  • یک اقدام (Action) دیگر (غیر از مشاهده‌ی سایر صفحات) انجام می‌دهند. مثلاً ایمیل خود را در سایت شما ثبت می‌کنند یا یک فایل پیشنهادی شما را دانلود می‌کنند یا در زیر مطلب شما کامنت می‌گذارند یا با شماره‌ تلفنی که در صفحه قرار داده‌اید تماس می‌گیرند یا محصولی را که معرفی کرده‌اید، می‌خرند.

 

صفحه فرود یا لندینگ پیج چیست؟

صفحه فرود یا لندینگ پیج (Landing Page)، صفحه‌ای است که از نظر ظاهری با سایر صفحات وبسایت متفاوت بوده، ویژگی‌های خاص خود را دارد و برای یک منظور خاص طراحی شده است. از جمله اهداف طراحی لندینگ پیج میتوان به موارد زیر اشاره کرد:

 

  • افزایش فروش
  • افزایش مشتری و بهبود بازخورد
  • ایجاد روابط تجاری
  • دریافت اطلاعات شخصی از کاربر (مانند شماره تماس، ایمیل و …)
  • برندینگ

 

به عنوان مثال، کسب و کارهای آنلاین برای کمپین‌های تبلیغاتی خود، عموما یک لندینگ پیج مجزا طراحی میکنند که در آن، اطلاعات لازم در خصوص کمپین خود را به مخاطب نمایش میدهند. اما سوال اصلی اینجاست که چه اطلاعاتی را و چگونه در لندینگ پیج نمایش دهیم تا به بیشترین نرخ تبدیل (Conversion Rate) دستیابی پیدا کنیم؟ برای یافتن جواب این سوال، در این مقاله با ما همراه باشید.

 

عوامل موثر در طراحی لندینگ پیج

 

  • تاثیر عنوان جذاب در لندینگ پیج

با ورود کاربر به صفحه لندینگ، اولین سوال برای او این است که اینجا کجاست و من چرا باید اینجا باشم؟ اگر همان لحظه بتوانید جواب این سوال را شفاف به او بدهید، برد زیادی کرده‌اید. اما چگونه ؟

اولین چیزی که کاربر در صفحه لندینگ شما مشاهده میکند، عنوانی است که برای آن انتخاب کرده‌اید. پس خیلی مهم است که جذابیت این عنوان به اندازه‌ای باشد که کاربر، تمایل داشته باشد ادامه محتوا را دنبال کند! سعی کنید در عنوان لندینگ، حس اشتیاق یا اضطرار را به کاربر منتقل کنید تا بتوانید او را یک گام بیشتر با خودتان همراه کنید و به سمت هدف اصلی خودتان (مثلا دریافت ایمیل) سوق بدهید.

 

  • ویدیو در لندینگ پیج و تاثیر آن

استفاده از یک عنوان جذاب در ابتدا میتواند توجه کاربر را جلب کند ولی به تنهایی برای علاقه‌مند کردن او کافی نیست. استفاده از تصویر یا ویدیو مرتبط با محتوای لندینگ پیج، توجه کاربر را بیشتر جلب کرده و نرخ تبدیل را تا ۸۰% افزایش میدهد. فراموش نکنید که یک ویدیو خوب میتواند هزاران کلمه را در کوتاه ترین زمان و به شیوه‌ای جذاب‌تر به کاربر منتقل کند و همچنین مدت زمان بیشتری را در صفحه بماند و Time On Site لندینگ پیج را بالاتر میبرد. وجود تصویر و ویدیو خوب و باکیفیت، شانس به اشتراک گذاشته شدن صفحه لندینگ شما را نیز بالاتر میبرد.

 

  • جایگاه اطلاعات را در لندینگ پیج مشخص کنید.

اطلاعات مهم و اصلی را در ابتدای لندینگ پیج مطرح کنید، اما این نکته را در نظر داشته باشید که در عین با اهمیت بودن، لازم است این اطلاعات، کوتاه، مختصر، مفید و جذاب باشند. به گونه‌ای که هم برای مخاطب جذابیت ایجاد کند و هم حجم زیادی از داده‌ها موجب سردرگمی و حتی پشیمانی او از باز کردن این صفحه نشود. اگر محتوای شما طولانی است، بهتر است آنها را دسته‌بندی کنید و آنها را طبقه‌بندی شده به کاربر نمایش دهید. استفاده از اینفوگرافیک یا ویدیو برای این کار، کاربردی است.

 

  • متن کمتر، بازدهی بهتر

این تفکر که هرچقدر بیشتر توضیح دهید، کاربر بهتر متوجه منظور شما میشود و نرخ تبدیل بالاتری خواهید داشت، را فراموش کنید. وقت بگذارید و متن های کوتاه، گویا و تاثیرگزار تولید کنید. برای تکمیل توضیحات، از المان‌های گرافیکی جذاب، اینفوگرافیک، عکس و ویدیو کمک بگیرید.

 

  • افزایش اعتماد کاربر در صفحه لندینگ

کاربر باید این اطمینان برسد که شما واقعی و قابل اعتماد هستید تا کاری که شما میخواهید را انجام دهد (پر کردن فرم، کلیک بر روی یک لینک یا …). از این رو، از عناصری که نشان‌دهنده معتبر بودن شما هستند، استفاده کنید، مانند نظرات مشتری‌ها درباره محصول یا خدمات‌تان، شرکای تجاری، گارانتی و خدمات پس از فروش، نماد اعتماد الکترونیک، جایزه، لوح و تندیس، اطلاعات تماس. در این میان، نظرات سایر مشتری‌ها در مورد شما بسیار مهم و اثرگذار است، سعی کنید تا جای ممکن از عکس و اسم واقعی افراد استفاده کنید، تاثیری که عکس حقیقی افراد در اعتمادسازی دارد، با آواتارها منتقل نمیشود.

 

  • ترجیحا هدیه یا یک ویژگی رایگان به کاربر بدهید.

افراد در شرایط عادی، تمایلی به پر کردن فرم، کلیک بر روی یک لینک خاص و … ندارند مگر اینکه مطمئن باشند این کار، برای آنها عایدی در پیش دارد. به عنوان مثال با پر کردن فرم قرار داده شده در لندینگ، یک کتاب الکترونیک یا یک کد تخفیف هدیه میگیرند. اگر چنین امکانی دارید، حتما آن را در لندینگ پیج خود عنوان کنید و بر روی رایگان بودن آن تمرکز کنید. این خدمات و ویژگی‌هایی که رایگان در اختیار کاربر قرار میدهید به آنها انگیزه میدهد تا اطلاعات خود را راحت‌تر در اختیار شما بگذارند و نرخ تبدیل صفحه لندینگ شما را افزایش میدهد.

لید جنریشن چیست؟

لید جنریشن در واقع به عملی گفته میشود که، باعث جذب مخاطب، برقراری ارتباط او با وب سایت و در نهایت منجر به خرید از سایت شما شود.

برای اینکه بتوانید لید جنریشن را به خوبی پیاده سازی کنید، باید سرتیتر درشت (Bold) انتخاب کنید. در کنار این مطلب باید اسنیپت جذاب و کال تو اکشن (call to action) را طوری قرار دهید که در نگاه فرد نسبت به سایر قسمت های صفحه متفاوت به نظر برسد.

 

5 اشتباه رایج در طراحی لندینگ پیج

 

  • ضعیف بودن لید جنریشن (Lead Generation)

اشتباه رایجی که اغلب دیده شده، این است که طراحان سایت سعی میکنند تمام گزینه های مختلف را در آن واحد به کاربر نمایش دهند. بنابراین این کار باعث گیج شدن مخاطب می شود و شما نتیجه مطلوبی از این کار دریافت نمی کنید.
این مورد نه تنها باعث می شود کاربر صبرش تمام شود، بلکه وجود عناصر زیاد در صفحه؛ سرعت بارگذاری سایت را کاهش داده و اصطلاحا سایت سنگین می شود.

 

  • بهینه نبودن سایت برای کاربران موبایلی

امروزه با توجه به پیشرفت تکنولوژی و همه گیری استفاده از موبایل، اکثر کاربران کارهای روزمره خود را با تلفن های همراه انجام می دهند. برای همین بهینه سازی سایت برای موبایل اهمیت زیادی دارد.
اگر این موضوع نادیده گرفته شود، باعث کم شدن نرخ تبدیل کاربر به مشتری می شود؛ که برای وب سایت شما مضر است. در نظر بگیرید کاربر هدف با موبایل وارد لندینگ پیج شما شده، ولی با صفحه ای رو به رو می شود که از نظر نمایش نامتناسب است. مطمئن باشید که سریعا سایت شما را ترک خواهد کرد.
این موضوع حتی برای گوگل هم مهم است. اگر صفحه شما برای تلفن های همراه بهینه باشد، باعث می شود که سریع تر ایندکس شده و رتبه بهتری دریافت کنید. یعنی اگر داده های مهم وب سایت برای نمایش در موبایل در دسترس نباشد، رتبه سایت شما در گوگل افت بسیاری خواهد داشت.

 

  • نامرتب بودن رابط کاربری

نامرتب بودن رابط کاربری، می تواند به کلی باعث نتیجه نگرفتن از صفحه فرود شود. به طوریکه اگر پیام و پیشنهاد شما برای بازدید کنندگان واضح و روشن نباشد، صفحه شما بی کیفیت به نظر می رسد، بنابراین لندینگ پیج شما نمی تواند جذب کاربر را به درستی انجام دهد.

یک زندگی واقعی را در نظر بگیرید. زمانی که اطراف شما شلوغ باشد، یعنی نظم خاصی نداشته باشد؛ قطعا راندمان کار و تمرکز پایین می آید. همین امر در صفحه فرود باعث می شود که کاربر نتواند تمرکز کافی روی هدف خود داشته باشد.

می توانید به جای اینکه تمام موارد را در یک صفحه قرار دهید، سعی کنید با رعایت نظم، برند خود را در ذهن کاربر هک کنید. با توجه به آمار گوگل، رفتار افراد بازدید کننده صفحه فرود؛ تاثیر بسیار زیادی در رتبه وب سایت دارد.

اگر کاربری که به وب سایت شما آمده، نتواند با رابط کاربری ارتباط برقرار کند یا اصطلاحا تعامل بین مخاطب و سایت ایجاد نشود، موتور جستجو با استفاده از الگوریتمی که دارد این نشانه را عدم ارتباط وب سایت با کلمه کلیدی در نظر می گیرد. این موضوع باعث می شود رتبه سایت شما افت زیادی داشته باشد.

 

  • نا مفهوم بودن کال تو اکشن (call to action)

نامفهوم بودن کال تو اکشن باعث می شود، هدف کلی صفحه فرود که بازدید کننده را به مشتری تبدیل می کند، به درستی انجام نشود. ولی اگر تمام ضوابط را به درستی رعایت کنید، این اتفاق در نهایت از طریق دکمه فراخوانی (CTA) رخ می دهد.
اگر دکمه CTA مبهم و گیج کننده باشد، کاربر زمان انتخاب دچار سردرگمی می شود. در نتیجه هدف کار، که تبدیل کاربر به مشتری است به درستی انجام نخواهد شد. علاوه بر این موضوع اگر هنگام کلیک کردن حس بی اعتمادی در مخاطب ایجاد شود، باعث می شود کاربر روی دکمه مورد نظر ما کلیک نکند و سریعا سایت را ترک کند.

 

یکی دیگر از مشکلات صفحه فرود زیاد بودن دکمه های CTA است، این کار اصلا پیشنهاد نمی شود؛ زیرا باعث گیج شدن بازدید کننده می شود.

به یاد داشته باشید شما هستید که در هدایت کاربر به دیگر صفحات سایت خود نقش دارید، پس لازم است دستور العمل های واضحی در انتقال کاربر به قسمت های دیگر وب سایتتان به کار بگیرید.

 

  • قرار دادن تصاویر دلخواه و نامتناسب

معمولا استفاده از عکس های آماده که در اینترنت است، سرعت کار را افزایش داده و این موضوع ادامه روند تولید محتوا را ساده تر می کند. اما اشتباه رایجی که اکثر افراد در طراحی سایت انجام میدهند، قرار دادن تصاویر دلخواه و غیر مرتبط است در مقالات است. این اشتباه باعث کاهش اعتبار وبسایت شما نزد کاربران می شود.

زمانی که از صفحه فرود صحبت می کنیم، بهتر است که از تصاویر تخصصی و منحصر به فرد خودتان استفاده کنید؛ یا اگر قصد انتخاب عکس از اینترنت را دارید، عکس هایی که حرفه ای تر هستند را انتخاب کنید.

محتوای وب سایت، اعتبار شما نزد خواننده محسوب می شود. با توجه به اینکه تعامل با کاربر از طریق محتوا صورت می گیرد، بهتر است که این ارتباط را با قرار دادن عکس های حرفه ای تر حفظ کنید تا روند جذب کاربر برای شما آسان تر شود.

اهمیت تصاویر زمانی مشخص می شود که شما با تولید یک محتوای حرفه ای، سعی داشته اید به کاربر این احساس را منتقل کنید که خدمات یا محصولات شما کاملا تخصصی است. بنابراین باید از عکس مناسب استفاده کنید، تا شخص بازدید کننده خود را در حال استفاده از محصول شما ببیند.

همانطور که گفتیم سرعت و راندمان کار بسیار مهم است، از عکس های اینترنتی می توانید برای صفحات کم اهمیت تر یا پست های وبلاگ استفاده کنید تا سرعت کار افزایش یابد.

اما برای صفحه های مهم، که باعث معرفی کسب و کار شما به مخاطبان می شود؛ بهتر است از تصاویری استفاده شود که منحصر به فرد بوده و برند شما را به کاربران معرفی کند.

 

جمع بندی

برای اینکه صفحه فرود موثر باشد، باید با تمرکز کامل و با بکار گیری روشی مناسب پیام خود را به کاربران منتقل نمایید. با رعایت نکات این مقاله، در واقع شما از تمام ظرفیت صفحه لندینگ پیج خود؛ در طراحی سایت بهره برده اید. همچنین احتمال موفقیت خود را به میزان بسیار زیادی افزایش می دهید.