بانس ریت چیست و چطور می‌توان آن را کاهش داد؟

 بانس ریت چیست و چطور می‌توان آن را کاهش داد؟

بانس ریت (Bounce Rate) یا نرخ پرش یا نرخ فرار به درصد بازدیدکنندگانی گفته می‌شود که پس از ورود به یک صفحه بدون انجام اقدام خاصی، از همان صفحه خارج می‌شوند. به زبان ساده می توان گفت نرخ پرش یعنی نسبت کاربرانی که از سایت شما بدون هیچ اکشنی خارج شدند به نسبت کل کاربرانی که وارد سایت شما شدند.

 

بانس ریت (Bounce Rate) یا نرخ پرش یک فاکتور مهم در ارزیابی میزان تعاملی است که کاربر با صفحات سایت شما برقرار کرده است. این فاکتور در گوگل آنالیتیکس (Google Analytics) درصد نسبت کاربرانی را نشان می‌دهد که وارد صفحه‌ای از سایت شده و بدون هیچ تعاملی از آن صفحه خارج می‌شوند به کل کاربرانی که از آن صفحه بازدید کرده‌اند. به بیان ساده‌تر یعنی چه میزان از مخاطبانی که وارد صفحه شما شده‌اند بدون هیچ تعاملی از آن خارج شده‌اند.

نرخ پرش یکی از معیارهای کمی (Metric) گوگل آنالیتیکس برای بررسی رفتار بازدیدکنندگان یک صفحه فرود (Landing Page) است. در نظر گرفتن این معیار در کنار چند معیار دیگر مانند زمان ماندن در صفحه (Session Duration) و نرخ خروج (Exit Rate) می‌تواند دید خوبی نسبت به نحوه تعامل کاربران با صفحه فرود به ما دهد.

 

چرا بانس ریت اهمیت دارد؟

هیچ معیار مشخصی برای تعیین بانس ریت بهینه وجود ندارد، چون علاوه‌بر اینکه سایت‌های مختلف اهداف متفاوتی را از ورود کاربران به صفحات خود دنبال می‌کنند؛ به سادگی نیز می‌توان با کمک گوگل تگ منیجر (Google Tag Manager) نرخ بانس ریت را شکاند (کاهش داد). با این حال بالا بودن این نرخ می‌تواند زنگ خطری برای شما باشد. به این معنا که تعداد کاربرانی که با صفحه شما درگیر نشده‌ و تعاملی نداشته‌اند، بالا است و به همین میزان احتمال بازگشت این کاربران به سایت شما نیز کاهش می‌یابد.

دلایل بالا بودن بانس ریت چیست؟

هنگامی که کاربری با صفحه سایت شما ارتباط و تعاملی برقرار نمی‌کند به این معناست که با محتوای صفحه درگیر نشده است. بنابراین بهتر است ابتدا به جدول زیر نگاه کرده و چنان‌چه بانس ریت بالاتری از این مقدار دارید به واکاوی دلایل این بی‌میلی مخاطبان برای تعامل بیش‌تر بپردازید. این دلایل دامنه گسترده‌ای از شکل ظاهری سایت گرفته تا سرعت لود صفحه را در بر می‌گیرد. بهترین شیوه برای بررسی این دلایل این است که خود را جای کاربر بگذارید و ببینید چه نکاتی در صفحه مدنظر شما را نسبت به برقراری ارتباط بیش‌تر، دلسرد می‌کند.

 

اولین برخورد کاربر با صفحه فرود شما هنگام لود شدن صفحه است. در صورتی که سرعت لود سایت شما پایین باشد کاربر به آسانی و بدون هیچ تعاملی صفحه شما را ترک می‌کند. برای چک کردن سرعت سایت می‌توانید از ابزارهایی مانند Google Page Speed یا GTMetrix کمک بگیرید.


نکته بعدی که می‌تواند موجب بالا رفتن نرخ بانس ریت سایت شما شود، نامناسب بودن رابط کاربری (UI) و تجریه کاربری (UX) است. برای مثال انتخاب یک فونت نامناسب یا سردرگم کردن کاربر به علت نبود دسته‌بندی یا خسته‌کننده بودن طراحی ظاهری صفحه، می‌تواند کاربر را از ادامه جست‌وجو در سایتتان منصرف کند.

هم‌چنین عدم صداقت با کاربر و محتوای گمراه‌کننده نیز می‌تواند تاثیر به‌سزایی در افزایش نرخ پرش داشته باشد. فرض کنید شما تبلیغ یک کالای خاص را در سایتی دیگر به کاربر نمایش می‌دهید. هنگامی که کاربر روی آن کلیک می‌کند و وارد صفحه فرود شما می‌شود، اولین انتظاری که دارد این است که محصول مورد نظر را ببیند؛ اگر چنین نباشد، سریعاً صفحه سایت را می‌بندد. حتی ممکن است ناموجود بودن آن محصول حین ورود کاربر به صفحه نیز موجب از دست رفتن اعتماد او و خروج از سایت شما شود.

 

چگونه می‌توان بانس ریت را کاهش داد؟

برای کاهش بانس ریت روش‌های متفاوتی وجود دارد که می‌تواند با توجه به کارکردی که از صفحه فرود خود انتظار دارید متفاوت باشد. نکته‌ای که باید به آن توجه کنید این است که شما ممکن است با تعریف تگ‌های متنوعی بانس ریت خود را کاهش دهید ولی دقت کنید که آیا این تگ‌ها شما را به هدفتان از حضور کاربر در صفحه‌تان می‌رساند یا روشی برای پاک کردن صورت مسئله و دستکاری آمار گوگل آنالیتیکس است! برای مثال تعریف تگ اسکرول و مدت زمان مشخص ماندن کاربر در صفحه برای یک سایت خبری ممکن است شما را به هدفتان از ورود کاربر به آن صفحه برساند و شکستن بانس ریت با این روش برایتان مناسب باشد؛ در حالی که همین موضوع برای یک سایت فروشگاهی باعث گمراهی شما در تحلیل آمارتان می‌شود. راهکارهای زیر به شما کمک می‌کند تا نرخ پرش صفحاتتان را کاهش دهید :

 

  • افزایش سرعت لود صفحه
  • تعریف تگ‌هایی که هدف شما از حضور کاربر در صفحه فرودتان را برآورده می‌کند
  • برآورده کردن انتظارات کاربر و پرهیز از محتوای گمراه‌کننده
  • بهبود رابط کاربری و تجربه کاربری
  • پیشنهاد دادن لینک‌های مرتبط و مفید به کاربر و ترغیب او به کلیک روی آن‌ها
  • قرار دادن محتوای متنوع برای جلوگیری از خسته شدن کاربر
  • مدیریت جایگاه‌های تبلیغاتی
  • مقایسه بانس ریت صفحات مختلف سایت و الگوبرداری از صفحات پرتعامل برای بهبود دیگر صفحات
  • توجه به رفتار کاربران دستگاه‌های مختلف و بهبود تجربه کاربری هر دستگاه به صورت جداگانه