تبلیغات همسان یا تبلیغات گوگل ادز ؟ اثر بخشی کدام یک بیشتر است ؟

 تبلیغات همسان یا تبلیغات گوگل ادز ؟ اثر بخشی کدام یک بیشتر است ؟

لازمه‌ی دیده‌شدن و پیشرفت در کسب‌وکارهای آنلاین، تبلیغات در فضاهای مختلف به منظور جذب مخاطبین است. اما شاید تا به‌حال با ورود به یک سایت و رو‌به‌رو شدن با حجم زیادی از تبلیغات آزاردهنده از آن خارج و بدون انجام عمل خاصی سایت را ترک کرده‌ باشید. تبلیغات همسان یا نیت این امکان را فراهم می‌کند تا نوع و ظاهر آگهی به گونه‌ای باشد که با محتوا و رابط کاربری سایت هماهنگ و تشخیص آن به عنوان تبلیغ، از دید کاربر پنهان بماند. در نتیجه احتمال ورود کاربران به سایت تبلیغ‌دهنده بیشتر می‌شود .

تبلیغات همسان (Native Ads) چیست؟

نیتیو ادز گونه‌ای از تبلیغات آنلاین است که به علت سازگاری و هم‌ شکل بودن با محیط، اثربخشی بهتری دارد و ترافیک بیشتری را به سمت سایت روانه می‌کند. معمولا کاربران به مواردی جز محتوای اصلی سایت توجه نمی‌کنند و به آسانی از تبلیغات می‌گذرند؛ اما نیتیو ادز به نحوی طراحی می‌شود که افراد همزمان با مطالعه متن اصلی، آگهی را نیز تماشا می‌کنند و اگر لینک مرتبطی در آن قرار داشته‌باشد، احتمال بیشتری دارد که روی آن کلیک کنند. بنابراین میزان تاثیر و نرخ کلیک افزایش می‌یابد.

 برای مثال تبلیغات همسان در شبکه اجتماعی اینستاگرام یک پست مشابه با سایر پست‌های صفحه است و تفاوتی از لحاظ ظاهری ندارد. این کار باعث می‌شود که کاربران آن را با دقت بخوانند و ساده از آن گذر نکنند.

همچنین ممکن است برخی کاربران چندین بار از یک وب‌سایت دیدن کنند و با محل قرارگیری پوسترهای تبلیغاتی آشنا باشند و بدون توجه از آن‌ها عبور کنند، پس نیتیو ادز کمک می‌کند تا توجه این گونه مخاطبین را جلب کنید و میزان هدفمندی را افزایش دهید.

انواع تبلیغات همسان

این نوع تبلیغات به دو شیوه طبیعی و ریتارگتینگ انجام می‌شود. منظور از ریتارگتینگ، نمایش آگهی به افرادی است که حداقل یک‌بار از سایت دیدن کردند و احتمالا به محتوا و محصولات شما نیاز دارند.

اما به طور کلی نیتیو ادزها به پنج روش ارائه می‌شوند:

تبلیغات بنری

مانند سایر بنرها و پوسترهای تبلیغاتی هستند که در بسیاری از سایت‌ها و اپلیکیشن‌ها مشاهده می‌کنید اما تفاوت آن‌ها این است که در تبلیغات بنری همسان، احساس متمایز بودن آگهی در برابر محتوای اصلی، به کاربر دست نمی‌دهد و حواس او را پرت نمی‌کند. دلیل این امر هماهنگی این پوسترها با رابط و واسط کاربری سایت است.

تبلیغات در موتورهای جستجوگر

این نوع تبلیغات در نتیجه‌ی سرچ کاربران با موضوعات مشابه نمایش داده می‌شود و مانند سایر صفحاتی است که به طور طبیعی بالا می‌آیند با این تفاوت که با کلماتی مانند AD از دیگر نتایج متمایز می‌شوند.

ویجت‌های پیشنهادی

در این روش معمولا آگهی‌ها به صورت محتوای پیشنهادی در انتهای مطالب سایت و یا حتی شبکه‌های اجتماعی گذاشته‌می‌شوند. چون ظاهر آن‌ها مشابه با دیگر اجزای اصلی است، کاربر گمان می‌کند که این ویجت‌ها، پیشنهاد ناشر است و احتمال بیشتری دارد که روی آن‌ها کلیک کند.

تبلیغات درون محتوایی

تبلیغات درون محتوایی درست در میان مطالب سایت گذاشته می‌شود و تنها با کلماتی مانند Ad و Sponsored از سایر اجزا تمییز می‌شوند. این برچسب‌ها به مخاطب یادآوری می‌کند که مطلبی که می‌خوانند جنبه تبلیغاتی دارد .

لیست‌های تبلیغاتی در خریدهای آنلاین

اگر تا به حال خرید اینترنتی از سایت داشتید، هنگام جستجوی یک کالای خاص، معمولا چند محصول مرتبط و مشابه با آن نیز برای شما نمایش داده می‌شود که در حقیقت آن‌ها تبلیغات همسان هستند.

گوگل ادز چیست؟

گوگل ادز یک سرویس تبلیغاتی است که باید در آن به ازای هر کلیک کاربر، هزینه پرداخت کرد. در واقع شما می‌توانید کلمات کلیدی مورد نظر خود را مشخص کنید و کاربران با جستجوی این کلمات و یا عبارات مشابه آن، تبلیغ شما را در صدر نتایج مشاهده خواهند کرد. همچنین باید بدانید که هزینه هر کلیک یا همان PPC با توجه به اهمیت و میزان رقابتی بودن بیزینس شما، متفاوت است.

تفاوت تبلیغات همسان با گوگل ادز

با مفهوم تبلیغات همسان و گوگل ادز آشنا شدید، اما سوالی که مطرح می‌شود این است که تفاوت این دو چیست؟

تبلیغات همسان به دلیل سازگاری با محیط اصلی و تمایز با انواع دیگر تبلیغات که معمولا آزاردهنده و موجب دلزدگی کاربران می‌شود، اثربخشی زیادی در زمینه دیده‌شدن و نرخ کلیک دارند. از طرفی در سرویس گوگل ادز نیز با توجه به این که نمایش تبلیغات در جهت رفع نیاز مخاطبین و مرتبط با جستجوی آن‌هاست، به کاربران هدف دست می‌یابید و احتمال رسیدن به نتیجه دلخواه که ممکن است افزایش بازدید، نرخ کلیک، فروش و… باشد، بیشتر می‌شود.

گوگل ادوردز خدمات خود را به دو صورت جستجو و شبکه نمایش ارائه می‌دهد. یعنی یا کاربران با سرچ کلمات کلیدی خاص و یا مشابه آن در موتور جستجو، آگهی شما را در اولین نتایج مشاهده می‌کنند و یا تبلیغات در سایت‌های مرتبط و همکار گوگل به شکل بنر، تصویر، ویدئو و یا متن نمایش داده می‌شود. اما نیتیو ادزها در این مورد تنوع بیشتری دارند و به صورت بنری، موتورهای جستجو، ویجت‌های پیشنهادی، میان‌محتوایی و لیست‌های تبلیغاتی در خرید آنلاین ارائه می‌شوند.

از لحاظ هزینه در هر دو روش مبلغی به ازای هر کلیک دریافت می‌شود با این تفاوت که سرویس ارائه دهنده گوگل ادز، شرکت گوگل است و عرضه کننده نیتیو ادزها، سایت‌ها و ناشرانی هستند که مخاطبین زیادی دارند و همچنین اعتبار بالایی در نزد کاربران دارند.

یکی دیگر از تفاوت‌های این دو روش، کاربرانی است که این تبلیغات را مشاهده می‌کنند. مخاطبین سرویس‌های تبلیغاتی گوگل ادوردز کسانی هستند که عبارات مشابه را سرچ کردند و در واقع به محتوا و خدماتی که برای آن‌ها نمایش داده می‌شود احتیاج دارند، پس نرخ کلیک و تبدیل در این روش بالاست. در مقابل موضوع تبلیغات همسان ممکن است با محتوای سایت عرضه کننده شباهت زیادی نداشته باشد؛ به این معنا که امکان دارد کاربران بدون توجه از آن بگذرند و میزان کلیک و بازدید کم شود.

گوگل ادوردز بهتر است یا تبلیغات همسان؟

این مسئله که کدام روش تبلیغاتی بهتر است، بستگی به اندازه و حجم کسب‌وکار دارد. برای مثال اگر در حوزه بیزینس شما رقابت زیاد است، معمولا استفاده از کمپین‌های تبلیغاتی گوگل هزینه‌ی بالایی را در بردارد چون رقابت بر سر برخی کلمه‌های کلیدی مورد نیاز و پرکاربرد میان کاربران بالاست و باید مبلغ زیادی را پرداخت کنید تا محتوای مورد نظر شما در صدر نتایج گوگل نشان داده‌شود. اما اگر از لحاظ تامین هزینه مشکلی ندارید باید بگوییم که گوگل ادوردز نتایج بهتری دارد زیرا تبلیغات شما به کسانی نمایش داده می‌شود که نیازمند این خدمات، محصولات و محتوا هستند و شانس بیشتری برای بازدید و CTR وجود دارد.

در مقابل نیتیو ادزها به علت این که ظاهر تبلیغاتی ندارند، افراد زیادی را تشویق به کلیک بر روی آن‌ها می‌کنند و در اصطلاح شانس ویروسی (وایرال) شدن و اشتراک‌گذاری زیادی دارند اما ممکن است کاربران بعد از این که متوجه شوند بر روی یک تبلیغ کلیک کردند، آزرده شوند و حتی اعتبار برند به خطر بیفتد. پس برای حل این مشکل باید تبلیغات همسان اولا محتوای مفیدی داشته‌باشند و در سایت‌هایی با موضوع مرتبط گذاشته شود و در ثانی با صرف زمان و انجام تست‌های مختلف از جمله A/B به بهترین نحو اجرا شوند.

نتیجه گیری

تبلیغات همسان یکی از محبوب‌ترین انواع بازاریابی محتوایی است که به دلیل کم‌هزینه بودن آن نسبت به سایر روش‌های تبلیغاتی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و اگر با محتوای مفید و استراتژی مناسب به کار گرفته‌شود، تاثیرات بسیار مثبتی در کسب‌وکار می‌گذارد.

گوگل ادوردز نیز به دلیل بازدهی زیاد در کمترین زمان و همچنین ارائه گزارش‌های کامل و جامع از میزان موفقیت کمپین، می‌تواند گزینه مناسبی برای بیزینس‌های مختلف باشد.

سوالات رایج

تبلیغات همسان چیست؟

به گونه‌ای از تبلیغات گفته می‌شود که ظاهر آن هماهنگ با ساختار و عملکرد سایت است و معمولا با یک برچسب کوتاه تحت عنوان Ad از سایر مطالب متمایز می‌شود، به همین علت تجربه کاربری خوبی را برای مخاطبین ایجاد می‌کند و نرخ کلیک را بالا می‌برد.

هزینه تبلیغات همسان چقدر است؟

مبلغ پرداختی به ازای هر کلیک محاسبه می‌شود و نمایش تبلیغ در سایت هزینه‌ای ندارد. در شرکت‌های تبلیغاتی مختلف ممکن است این مبلغ متفاوت باشد.

چگونه تبلیغات همسان انجام دهیم؟

باید از پلتفرم‌های‌ پیاده‌سازی تبلیغات همسان مثل ادنوین ، که ارائه‌دهنده سرویس‌های تبلیغات آنلاین هستند، استفاده کنید.

میزان اثرگذاری گوگل ادز بیشتر است یا تبلیغات همسان؟

کمپین گوگل ادز اگر به درستی اجرا شود، بازدهی بالاتری در کوتاه مدت دارد اما تبلیغات همسان توجه کاربران را بیشتر جلب می‌کند و نرخ کلیک و ترافیک سایت را به طرز قابل توجهی افزایش می‌دهد. همچنین هزینه تبلیغ در گوگل ادز در زمینه‌های رقابتی و پرطرفدار نسبت به نیتیو ادزها بیشتر است.