هر آنچه لازم است درباره ی تبلیغات بنری بدانید !

 هر آنچه لازم است درباره ی تبلیغات بنری بدانید !

نخستین بار در سال ۱۹۹۴ بود که کاربران تازه وارد دنیای وب، تصویری را در فضای اینترنت نوپای آن زمان مشاهده کردند که با کلیک روی آن به صفحه دیگری منتقل می شدند و این شروع پیدایش تبلیغات اینترنتی در جهان بود .

 

تبلیغات بنری، اولین فرم از تبلیغات آنلاین غیر رایگان است که در قالب گرافیکی و فرمت‌های مختلف مانند متن، تصاویر، ویدئو و … در مقابل کاربران ظاهر می‌شود و در صورت کلیک بر روی آن‌ها مرورگر اینترنت، شما را به وب‌سایت تبلیغ‌کننده منتقل خواهد کرد.

هدف از تبلیغات بنری، انتقال پیام برند و تبلیغات به بازدیدکنندگان وب‌سایت موردنظر است.

این تبلیغات در بخش‌های متمایزی از وب‌سایت‌ها که به‌طور خاص برای تبلیغات در نظر گرفته شده‌اند، ظاهر می‌شوند.

این بنرها اغلب به‌صورت مستطیلی هستند و هرچه مستطیل‌ها عریض‌تر باشند نسبت به بنرهای باریک‌تر ، تأثیرگذاری بهتری دارند.

بنرها می‌توانند به‌صورت ثابت یا متحرک باشند.

انتخاب فرمت مناسب برای آگهی‌ها به‌منظور حاصل شدن بهترین نتیجه بسیار مهم است.

در این نوع از تبلیغات آنلاین هر سایت پربازدید، تعدادی جایگاه برای تبلیغات در نظر گرفته و آن‌ها را با ارقام ثابت برای مدت زمانی محدود به متقاضیان اجاره می‌دهد .

هر برند بر حسب نیاز خود یا کمپین تبلیغاتی که در حال اجرا دارد می‌تواند هزینه‌ جایگاهی را پرداخت کرده و آگهی خود را در معرض دید مخاطبین قرار دهد.

این سبک از تبلیغات یکی ازمحبوب‌ترین و متداول‌ترین نوع تبلیغات بین برندهاست.

تبلیغات بنری

حتما به هنگام وب‌گردی و گشت‌و‌گذار در وب‌سایت‌های مختلف، تصاویر متحرک (بعضاً ثابت) توجه شما را جلب کرده است که با کلیک بر روی آن‌ها به یک وب‌سایت دیگر یا صفحه‌ای خاص در همان سایت، منتقل شده‌اید. به این تصاویر، بنر و به این نوع تبلیغات در وب‌سایت‌های مختلف، تبلیغات بنری می‌گویند. تبلیغات بنری، یکی از مرسوم‌ترین روش تبلیغات آنلاین محسوب شده و از روش‌های محبوب تبلیغاتی شرکت‌ها است و تقریبا همان نقشی را در فضای آنلاین دارد که بیلبورد در فضای آفلاین دارد. پس با این تفاسیر، شما بارها تبلیغات بنری را در اندازه و شکل های مختلف مشاهده کرده‌اید.

معمولا تبلیغ‌دهندگان، وب‌سایت‌هایی را برای نمایش بنرهای خود انتخاب می‌کنند که مورد بازدید جامعه و مخاطبان هدف آن‌ها هستند و این بنرها در بخش‌های مختلف سایت‌ هدف، در مقابل دید کاربران موردنظر قرار داده می‌شوند، تا بتوانند اهداف تبلیغاتی تعیین‌شده را محقق نمایند.

 

مهم ترین دلایل برای اعتماد به تبلیغات بنری در اینترنت

 

۱. ایجاد آگاهی از برند:

بنرها می‌توانند به عنوان بیلبورد در فضای آنلاین عمل کرده و با طراحی متناسب با هویت برند و نشر خوب آن برای مخاطبان هدف، به افزایش آگاهی از برند کمک نمایند.

 

۲. افزایش فروش:

با معرفی مناسب محصول در بنرها و ترغیب کاربران، می‌توان از آن‌ها برای افزایش فروش محصولات (مخصوصا فروش آنلاین) استفاده کرد.

 

۳. جمع آوری لید:

می توان با طراحی یک صفحه فرود خوب و انجام تبلیغات بنری برای آن از بازدیدکنندگان، یک لید (نام و نام خانوادگی، ایمیل، شماره تماس و…) دریافت کرد. البته کاربران این لید را در ازای دریافت خدمات یا ارزش افزوده (به عنوان مثال، دریافت ایمیل درباره آخرین اخبار درباره موضوعی خاص)، در اختیار سایت‌ها قرار می دهند.

 

۴. افزایش ترافیک:

برای برخی سایت‌ها (مانند سایت‌های خبری)، ترافیک سایت و افزایش آن از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. تبلیغات بنری می‌تواند ابزار تبلیغاتی مناسبی برای افزایش ترافیک بر روی وب‌سایت‌ها باشد.

 

انواع تبلیغات بنری در دنیای وب

تبلیغات بنری انواع مختلفی دارند که هرکدام برای رسیدن به هدف خاصی مورد استفاده قرار می‌گیرند. این تبلیغات عبارتند از:

 

  • بنری عادی

هدف: ایجاد آگاهی از برند، افزایش ترافیک و جذب کاربر، به‌دست آوردن مخاطبان جدید، مناسب برای همه‌ کسب‌وکارها

 

  • بنری ریتارگتینگ

هدف: ایجاد آگاهی از برند، افزایش فروش کسب‌وکارها، هدف‌گیری مجدد مخاطب‌ها

 

  • بنری هدفمند (کلیدواژه‌ای و متناسب با موضوع)

هدف: ایجاد آگاهی از برند در موضوعات خاص، جذب کاربر کاملا هدفمند، افزایش فروش کسب‌وکارها

 

نحوه محاسبه قیمت در تبلیغات بنری وب عموما به یکی از اشکال زیر است:

۱. تبلیغات CPC (Cost per Click):

تبلیغات CPC یکی از روش‌های شناخته‌شده تبلیغات در فضای آنلاین هست. در این نوع تبلیغات که مخفف عبارت cost per click است، تبلیغ‌دهندگان به ازای هر کلیکی که بر روی بنر آن‌ها انجام می‌شود، هزینه را به نمایش‌دهندگان پرداخت می‌کنند. تبلیغات CPC به دو مدل تقسیم می‌شود:

 

  • هزینه ثابت به ازای هر کلیک، که در آن هزینه کلیک بر روی بنر در سایت نمایش‌دهنده ثابت است.
  • روش مزایده‌ای، که در آن هزینه کلیک بر روی بنر در سایت نمایش‌دهنده ، به صورت مزاید‌ه‌ای بالا و پایین می‌شود و هر تبلیغ دهنده‌ای که هزینه بیشتری به ازای کلیک پرداخت کند، تبلیغ او نمایش داده می‌شود.

 

 

۲. تبلیغات CPM (Cost per Mille):

یکی از روش‌های مرسوم در تبلیغات بنری، تبلیغات CPM است که در این روش، تبلیغ‌دهنده به ازای هر ۱۰۰۰ بار نمایش بنر خود، به سایت نمایش‌دهنده، هزینه پرداخت می‌کند. درواقع، حرف M به دلیل وجود کلمه Mille که در لاتین به معنای ۱۰۰۰ است، در اسم این تبلیغات دیده می شود. کلمه CPM مخفف عبارت Cost per Mille است.

تبلیغ‌دهنده در این نوع تبلیغ، هزینه هر واحد تبلیغی را که پرداخت می‌کند، به ازای ۱۰۰۰ بار نمایش تبلیغ در سایت نمایش‌دهنده است. این نوع تبلیغ، بیشتر در تبلیغات بنری مرسوم است. اصطلاح cost per Impression نیز برای این تبلیغ به‌کار می رود.

 

۳. تبلیغات fixed banner:

تبلیغات بنری ثابت یا fixed banner از روش‌های قدیمی تبلیغات در فضای آنلاین و وب‌سایت‌ها است. در این نوع تبلیغات، تبلیغ‌دهنده، هزینه ثابتی را به صورت ماهانه، هفتگی یا روزانه به نمایش‌دهنده پرداخت می‌کند و بدون توجه به میزان نمایش یا میزان کلیک بر روی بنر، این تبلیغ در مدت تعیین‌شده در سایت نمایش‌دهنده، نمایش داده می‌شود.

 

در طراحی بنر باید به چه نکاتی توجه کرد؟

بنرها در تبلیغات بنری، می‌توانند در جایگاه‌های متفاوتی از سایت‌های نمایش‌دهنده قرار گیرند، مثل سایدبارهای کناری سایت، هدر سایت، بنرهای استیکی در موبایل، جایگاه‌های پایین سایت و… . بنرها عموما در یکی از سایزهای زیر طراحی می‌شوند:

  • ۲۵۰*۹۷۰ (دسکتاپ)
  • ۱۰۰*۳۰۰ (موبایل)
  • ۲۵۰*۳۰۰ (موبایل / دسکتاپ)
  • ۶۰۰*۱۲۰ (دسکتاپ)
  • ۹۰*۷۲۸ (موبایل / دسکتاپ)
  • ۶۰*۴۶۸ (موبایل / دسکتاپ)
  • ۱۶۰*۲۵۷ (موبایل / دسکتاپ)

 

اما یک بنر باید دارای چه ویژگی هایی باشد تا بتواند اهداف تبلیغاتی ما را محقق سازد ؟

  • داشتن دکمه CTA (Call to Action) مناسب
  • درج لوگوی برند
  • استفاده از کلمات کلیدی در متن بنر (کلماتی که هدف تبلیغ را به صورت ساده و شفاف به مخاطب منتقل نماید، بدون
  • آنکه او را گمراه یا گیج کند.)
  • طراحی ساده و صریح بنر
  • اگر در طراحی محتوای تبلیغات بنری خود، از فرمتی همانند گیف استفاده می‌کنید، مطمئن شوید تا این نوع طراحی، ذهن مخاطب شما را از پیام اصلی تبلیغ، پرت نمی‌کند .
  • لازم است تا محتوای بنر تبلیغاتی شما با صفحه فرود و هدف نهایی تبلیغ، تطابق داشته باشد و متفاوت نباشد.

 

مزایای استفاده از تبلیغات بنری چیست؟

 

 

۱. قیمت مقرون به‌ صرفه

برخلاف سایر روش‌های تبلیغاتی ، طراحی و به اشتراک‌گذاری بنرها یکی از انواع تبلیغات اینترنتی است که قیمت مناسبی دارد و به همه ی کسب و کار های بزرگ و کوچک این امکان را می دهد تا در وبسایت های مهم ایرانی دیده شوند .

 

۲. ایجاد آگاهی از برند

حضور بنر شما در چندین وب‌سایت بزرگ و پربازدید‌کننده، باعث تقویت آشنایی مخاطبان با برند شما می‌شود. این کار سبب می‌شود تا نام تجاری شما برای کسانی که هرگز نام آن را نشنیده‌اند، تداعی گردد و بازدید‌کنندگان را با محصولات و یا خدمات شما آشنا کند.

 

۳. امکان هدف گیری مخاطبان خاص

یکی از بهترین ویژگی‌های تبلیغات بنری، امکان مشخص کردن مخاطبان هدف است. مخاطبانی که شما تمایل دارید تا تبلیغ خدمات و یا محصولات کسب‌و‌کار شما را ببینند. قطعا همه بازدیدکنندگان یک سایت، مخاطبان مدنظر شما نیستند. به منظور بهینه‌کردن تبلیغات خود و صرفه‌جویی در میزان خرجکرد بودجه کمپین تبلیغاتی، باید مشتریان بالقوه خود را بشناسید و با انجام تبلیغات استاندارد و استراتژیک، آن‌ها را به مشتریان بالفعل، تبدیل نمایید. بهتر است شخصیت خریدار داشته باشید و این افراد خاص را هدف قرار دهید. مشتریان بالقوه بر روی بنرها کلیک کرده و در انتها به صفحه فرود شما هدایت می‌شوند.

 

۴. سنجش میزان اثربخشی

بازاریابی، عملی نتیجه‌محور است. بنابراین، شما باید بتوانید میزان کارآیی کمپین‌های خود را بسنجید. کمپین‌های بنری به شما امکان می‌دهند تا تعداد کلیک‌های روی هر بنر تبلیغاتی خود را اندازه بگیرید و نیز با استفاده از ابزارهایی مانند Google Analytics، Google Tag Manager و … میزان تاثیرگذاری تبلیغات بنری خود را بررسی و میزان محقق شدن اهداف تبلیغاتی خود را تجزیه و تحلیل نمایید و بر طبق نتایج به‌دست آمده، راهکار خود را تغییر دهید.