این نکات را رعایت کنید تا مطالب وبسایتتان جذاب باشد !

 این نکات را رعایت کنید تا مطالب وبسایتتان جذاب باشد !

این روزها با همه گیری گوشی های هوشمند ، تمام اینترنت از مطالب و محتواهای گوناگون پر شده است . در چنین شرایطی اگر محتوای خسته‌کننده منتشر کنید ، کسی برای مطالعه ی آن زمان نمی‌گذارد. اگر احساس می کنید وبسایت شما جزو این دسته می باشد پس حتما این مقاله را مطالعه کنید. در ادامه ، نکاتی تهیه و تدوین شده است که اگر آن‌ها را رعایت کنید، مطالب وبسایتتان برای مخاطب جذاب و گیرا خواهد بود. پس از خواندن این مطلب ، با در نظر گرفتن نکات ذکر شده شروع به نوشتن مطالب خود کنید و مطمئن باشید نتیجه جالب توجه خواهد شد .

 

 

جستجوگران کم حوصله را در نظر بگیرید

تحقیقات نشان می‌دهد 79 درصد از کاربران وب مطالب را نمی‌خوانند بلکه به صورت اجمالی نگاه می‌کنند. به خودتان نگاه کنید. فرض کنید درحال جستجوی مطلبی هستید، اگر آن را در صفحه‌ای که بازدید می‌کنید نیابید، صفحه را ترک می‌کنید و جای دیگری دنبال آن می‌گردید. فراموش نکتید وب یک فضای مشارکتی است در حالی که مثلاً تلویزیون یک رسانه‌ یک طرفه است. با این اوصاف برای جذب مخاطب و نگه داشتن آنها در صفحات چه کارهایی می‌توانید انجام دهید؟

 

محتوای جذاب و گیرا تولید کنید

برای نوشتن مطالب موفق در وب باید بخشی از آموخته‌های کلاس دستور زبان فارسی را فراموش کنید. قبول کنید که افراد در صفحات وب، به جای آنکه مطالب را جز به جز بخوانند به صورت اجمالی نگاه می‌کنند. باید به جای جنگیدن با این واقعیت از آن استفاده کنید .

 

 به فاصله‌ میان پاراگراف‌ها توجه کنید

چند راه آسان برای خوش خوان‌تر شدن مطلب‌تان وجود دارد. حتی مطالب پیچیده هم در صورت وجود فضاهای خالی زیاد بهتر خوانده می‌شوند. در هر پاراگراف بخشی از یک ایده را، کوتاه – حداکثر در سه، چهار خط – شرح دهید. سعی کنید بعضی از پاراگراف‌ها را در قالب یک جمله بگنجانید.

 

از پیش‌آگاهی استفاده کنید

نویسندگان خوب برای اشاره به آنچه در داستان پیش روی مخاطب است از یک صنعت ادبی به نام «پیش‌آگاهی» استفاده می‌کنند. آن‌ها به این وسیله خواننده را به‌نحوی با آنچه قرار است بخواند آشنا می‌کنند و کنجکاوی او را برمی‌انگیزند. پیش‌آگاهی به افزایش هیجان و پیش‌بینی داستان کمک می‌کند.

 

داستان بگویید

این یک دلیل علمی دارد. داستان‌ها بخش فعال‌سازی فوری مغز را بیدار می‌کنند. وقتی مغز یک داستان می‌شنود، درگیر یک اتصال عصبی می‌شود؛ پدیده‌ای که باعث می‌شود مغز ایده‌های ارائه شده در داستان را تجربه کند. حتی قشر حرکتی، بخشی از مغز که مسئول حرکت ارادی عضلانی است، با یک داستان فعال می‌شود. همچنین در اوج احساسی داستان مغز دوپامین ترشح می‌کند. این ماده شیمیایی در مغز مخصوص حس شادی است.

واضح است که داستان گفتن روشی عالی برای جالب‌تر شدن محتواست. داستان‌های ساده و کوتاه می‌توانند در هر نوع مقاله‌ای گنجاده شوند و بهره‌وری آن را بالا ببرند.

به مسیر انتقال کلام توجه کنید

انتقال در اینجا به معنای سیگنالی است که شما به قصد تغییر مسیر می‌فرستید. گاهی اوقات نویسنده به‌طور ناگهانی از موضوعی به موضوع دیگر منحرف می‌شود، درحالی‌که خواننده هنوز آمادگی ذهنی این انتقال را ندارد. رعایت مسیر انتقال از بروز اختلال در تجربه خواننده متن جلوگیری می‌کند.

 

ساده‌ترین راه برای ایجاد آمادگی یک انتقال، استفاده از نشانه‌های بصری مثل عناوین درشت، لیست‌های شماره‌دار و موارد مشابه است. انتقال، راهی سریع و آسان برای حفظ و تداوم اشتیاق خواننده در طول مطلب است.

 

از عکس‌ها و زیرنویس‌های مناسب استفاده کنید

مطالعات نشان می‌دهد، محتوایی که با عکس همراه است، بیشترین بازدید را نسبت به دیگر بخش‌ها در صفحه داراست. اما بایذ سعی کنید عکسی را انتخاب کنید که با نوشته‌تان بیشترین قرابت معنایی را داشته باشد.

در کنار آن نیز از کپشن های مفهومی و کامل استفاده کنید. همین کار کافی است که خوانندگان‌تان را به خواندن کل مقاله جذب نمایید.

 

به متن‌تان لینک‌های مفید و مرتبط اضافه کنید

لینک‌های داخلی افراد را در سایت شما نگه می‌دارد تا بهترین مطالب‌تان را بخوانند. لینک‌های خارجی نیز نشان می‌دهد که شما راجع به موضوع تحقیق کرده‌اید و می‌خواهید متخصصان دیگر این حوزه را هم برجسته کنید. محتوای خوب از هر دو لینک استفاده می‌کند تا دایره‌ی مطالعات خوانندگان را افزایش دهد و به آن ارزش ببخشد.

 

به جای اول‌شخص بنویسید

نوشتن با «اول‌شخص» همیشه طبیعی‌تر است. یعنی همان‌طوری که صحبت می‌کنید.

فرض کنید من و شما قصد داریم برای ناهار به رستوران برویم. من چیزی شبیه به این می‌گویم: «من در خیابان بالا رستورانی می‌شناسم که پیتزاهای خوشمزه‌ای دارد. دو بار به آنجا رفته‌ام و هر بار سرویس خوبی هم داشته. می‌خواهید با هم به آنجا برویم؟» من از اول‌شخص استفاده کردم. عجیب بود اگر به جای این می‌گفتم: «مریم رستورانی را می‌شناسد که پیتزاهای خوبی دارد. او دو بار آنجا غذا خورده و راضی بوده است. او شما را دعوت می‌کند که با وی به آن‌جا بروید.»
پس نوشتن به جای اول‌شخص طبیعی است و نباید از آن پرهیز کرد. نوشتن به عنوان سوم‌شخص و ارجاع به نویسنده، کمی خشک و غیرطبیعی است.

 

کاملا شفاف و واضح بنویسید

اگر بخواهم تمامی این مقاله را در یک نکته مهم خلاصه کنم آن نکته این است: شفاف و واضح بنویسید.

بسیاری اوقات نویسندگان برای آن‌که جذاب‌تر به‌نظر بیایند، از تکنیک‌هایی مانند افعال کنشی و یا واژگان سنگین استفاده می‌کنند. این کار ایرادی ندارد اما باید بدانید که این روش اصلی جذاب بودن نیست. با واضح نوشتن است که متن شما جالب و جذاب می‌شود. وضوح، کلام شما را به‌درستی منتقل می‌کند، بدون آن‌که به کلامی بیشتر یا کمتر نیاز باشد.

 

به عبارت دیگر این مورد یعنی…

  • استفاده از کلام درست در مکان درست.
  • یعنی حذف چیزهایی که موجب حواس‌پرتی می‌شود.
  • یعنی ساده بودن به جای فانتزی بودن.

 

متن را پاراگراف‌بندی کنید

ممکن است جذاب‌ترین متن دنیا را نوشته باشید اما اگر آن را قسمت‌بندی نکنید، خواندن آن خسته‌کننده خواهد بود. زیرا نحوه ارائه تصویری متن اهمیت زیادی دارد. مغز اطلاعات نوشتاری را نه تنها از لحاط متنی که از نظر بصری هم پردازش می‌کند.
فونت، فاصله خطوط، پاراگراف‌بندی، عناوین، شماره‌گذاری، گزینه‌ها و… همه این‌ها بخشی از جذابیت متن هستند. آن‌ها به کاربر کمک می‌کنند تا اتصال ذهنشان را با اطلاعات متن از دست ندهند و با آن ارتباط خوبی برقرار کنند.

 

نتیجه‌گیری

یک نوشته عالی بیشتر از آن‌که به سبک نوشتاری شما وابسته باشد، به تکنیک ساده و رویکرد طبیعی که در آن رعایت کرده‌اید بستگی دارد. وقتی می‌خواهید مقاله بنویسید فقط کافی است طبیعی بنویسید. قرار نیست برای معلمتان بنویسید. می‌خواهید برای من، برای کاربران بلاگ خود، برای افراد عادی مطلب بنویسید. سعی نکنید کسی را تحت تاثیر قرار دهید. فقط تلاش کنید پیام خود را به روشنی به مخاطبانتان انتقال دهید.