نرخ تبدیل یا Conversion Rate چیست و بهترین نرخ تبدیل برای سایت چقدر است ؟‌

 نرخ تبدیل یا Conversion Rate چیست و بهترین نرخ تبدیل برای سایت چقدر است ؟‌

نرخ تبدیل سایت شما درصدی از بازدیدکنندگان را نشان می دهد که دقیقا عملی که از آنها خواسته اید و هدف شما بوده است را انجام داده اند . نرخ تبدیل را برای هر پیامی یا اقدامی در سایت می توانید تعیین کنید و اثر بخشی پیام تان روی مخاطب را بررسی کنید .

 

آیا می‌دانید نرخ تبدیل خوب برای یک کسب‌وکار چقدر است و چگونه باید در میان رقابت‌ها این نرخ را حفظ کرد؟ این پرسش برای صاحبان مشاغل و کسب‌وکارهای مختلف مطرح است. همه می‌خواهند از رقبا پیشی بگیرند و درآمد خود را افزایش دهند. اما از کجا مشخص می‌شود که در این زمینه درست عمل کرده‌اید؟ برای موفق شدن در این راه باید بدانید از نظر روانشناسی پشت تصمیم‌گیری‌هایی که مشتریان هدفتان انجام می‌دهند، چه موضوعاتی وجود دارد و بدین وسیله بتوانید مسیر درست کسب‌وکار خود را پیدا کنید.

مقاله ی پیش رو شما را در این زمینه راهنمایی می‌کند تا ببینید آیا نرخ تبدیل خوبی دارید؟ و این‌که برای بهبود نرخ تبدیل برای تولید لید (سرنخ) و فروش بیشتر باید چه کارهایی انجام دهید.

 

نرخ تبدیل به چه معناست؟

نرخ تبدیل (conversion rate) درصد بازدیدکنندگانی را نشان می‌دهد که در مقابل پیشنهادی که در سایت خود به آن‌ها ارائه دادید، عملی انجام داده‌اند. این کار، روشی برای ردیابی تاثیر پیام شما درباره محصولتان بر روی مخاطب است. شما می‌توانید نرخ تبدیل را از روی هر پیشنهادی که ارائه می‌دهید پیگیری کنید.

تبدیل‌ها (کانورژن) به فروش هم وابسته‌اند. به‌عنوان مثال اگر با یک کوپن ۲۰ درصدی تخفیف برای یک محصول خاص، برای فهرست هدفمند مشترکان خود ایمیل ارسال کنید، می‌توانید بر اساس اینکه چه تعداد از همان مشترکان آن محصول را خریده‌اند، نرخ تبدیل را حساب کنید.

به همین ترتیب ممکن است بخواهید نرخ تبدیل را برای ثبت نام‌های یک وبینار، نرخ کلیک‌های ایمیل، ثبت نام‌ها در یک صفحه فرود (لندینگ پیج) و… را محاسبه کنید. این‌ها برخی از فعالیت‌های مرتبط با بازاریابی هستند که ممکن است برای ردیابی آن‌ها بخواهید نرخ تبدیل را محاسبه کنید.

هرچه نرخ تبدیل شما بیشتر باشد به این معناست که در پیام‌رسانی و استراتژی بهتر عمل کرده‌اید. عوامل زیادی می‌توانند بر روی نرخ تبدیل تاثیر بگذارند؛ نظیر تیترها، کال تو اکشن (CTA) یا تصویر صفحه فرود.

 

چگونه می‌توان نرخ تبدیل را محاسبه کرد؟

اگر به حساب و کتاب علاقه ندارید اصلا نگران نباشید! محاسبه نرخ تبدیل اغلب به سادگیِ ورود به برنامه‌های ردیابی داده‌های سایت، مثل گوگل آنالیتیکس و پیدا کردن داده‌ها در آن است. یعنی این عدد محاسبه و به شما ارائه شده است.

تمام کاری که باید انجام دهید، اضافه کردن چند کد به وب‌سایت خود، پس از تنظیم گزارش ردیابی در گوگل آنالیتیکس است.

شما از آنجا می‌توانید هر کمپینی را که می‌خواهید ردیابی نمایید؛ از تبلیغات فیسبوک تا ثبت ایمیل‌ها در یک صفحه فرود.

اگر بخواهید نرخ تبدیل را به‌صورت دستی محاسبه کنید باید بدانید چه تعدادی از یک صفحه خاص بازدید کرده و چه تعدادی از آن‌ها از روی پیشنهادی که ارائه داده بودید {به مشتری} تبدیل شدند. آن‌گاه تعداد افرادی که تبدیل شدند را بر تعداد کل بازدیدکنندگان وب‌سایت تقسیم کرده و سپس نتیجه را در ۱۰۰ ضرب کنید.

 

مثال عددی:

شما برای تقویت تولید لید در سایت خود تلاش می‌کنید. یک صفحه فرود زیبا برای جذب لید طراحی کرده‌اید. در طی ۳۰ روز، هزار نفر از آن صفحه فرود بازدید کرده‌اند. از میان این تعداد، ۴۰ نفر آدرس ایمیل خود را وارد کرده و در لیست شما ثبت نام می‌کنند. در این صورت و بر اساس پارامترهای گفته شده، فرمول نرخ تبدیل صفحه شما به صورت زیر خواهد بود:

نرخ تبدیل خوب برای کسب‌وکار آنلاین شما چیست؟

براندون ویور (یکی از رهبران استراتژی محتوا) در مقاله‌ای می‌گوید: «نرخ تبدیل خوب آن عددی است که از عدد فعلی بالاتر باشد!» اما نکته‌ای وجود دارد و آن این است که شما نمی‌توانید یک عدد بزرگ را برای نرخ تبدیل در نظر بگیرید و لزوما به آن دست پیدا کنید. گاهی رسیدن به یک هدف بزرگ در یک زمان کوتاه غیرممکن می‌شود.

ویور در این مقاله به نکته دیگری نیز اشاره می‌کند. اگر بخواهید نرخ تبدیل خود را با صنایع بزرگ مقایسه کتید ممکن است ناامید شوید و یا انتظارات نامعقول در شما ایجاد شود. زیرا در هر کسب‌وکاری معیارها متفاوت است.

برای آن‌که بدانید بهترین نرخ تبدیل برای کسب‌وکار شما چقدر است، به یک خط مبنا نیاز دارید. نرخ تبدیل شما در حال حاضر چقدر است؟ نرخ تبدیلی که قصد دارید در ۳۰ روز آینده به آن برسید چقدر است؟ ۶ ماه آینده چطور؟ و سال آینده؟

همانطور که پیش از این نیز اشاره شد، مقایسه خود با صنعت همیشه راهنمای دقیقی نیست. با این حال در ادامه اعداد برخی صنایع بررسی می‌شود تا موضوع شفاف‌تر گردد.

 

نرخ تبدیل خوب برای تجارت الکترونیک چقدر است؟

تجارت الکترونیکی نماینده بخش بزرگی از مشاغل آنلاین است. از غول‌هایی مثل آمازون گرفته تا کسب‌وکارهای آنلاین کوچکی که تنها یک یا دو محصول را می‌فروشند. تنوع در این مشاغل زیاد است.

 

آماری از نرخ تبدیل تجارت الکترونیک در سال ۲۰۲۰:

برای آن‌که مطلب برایتان روشن‌تر شود می‌توان اینطور گفت که اگر هزار نفر از صفحه محصول شما دیدن کنند، فقط ۱۸ نفر {به مشتری} تبدیل می‌شوند.

 

در بازار تجارت الکترونیک باید عوامل زیادی را در نظر بگیرید که ممکن است در نرخ تبدیل کلی، نقش داشته باشند:

 

  • این کسب‌وکار چند محصول می‌فروشد؟
  • امتیازات قیمت در مقایسه با رقبا چیست؟
  • مدل بازاریابی چگونه است؟
  • آیا شرکت برای فروش محصولات خود از تصاویر و ویدئوها استفاده می‌کند؟
  • کدام کانال‌ها بیشترین میزان مراجعه (ترافیک) را برای فروشگاه به همراه می‌آورند؟

 

از این موارد باز هم وجود دارد و به همین دلیل است که هنگام بررسی خوب بودن یا نبودن کار، در نظر گرفتن نرخ تبدیل خاص خود اهمیت دارد.

 

نرخ تبدیل خوب برای وبسایت‌های B2B چقدر است؟

مبحث نرخ تبدیل در کسب‌وکارهای نوع B2B کمی پیچیده‌تر است. این‌که دقیقا چه چیزی واجد شرایط تبدیل (کانورژن) شدن است؟

کمپانی بازاریابی و تبلیغات PropelGrowth، نرخ تبدیل را بر مبنای لید واجد شرایط تقسیم‌بندی می‌کند. طبق تحقیقات این کمپانی، نرخ تبدیل از بازدید تا لید واجد شرایط بازاریابی، عددی در حدود ۵٪ است.

نرخ تبدیل از لیدهای واجد شرایط بازاریابی تا لید پذیرفته شده در فروش، تقریبا به ۶۰٪ می‌رسد و بیش از ۵۰٪ از آن‌ها به مرحله لید واجد شرایط فروش راه می‌یابند. تبدیل نهایی – از لید واجد شرایط فروش تا فروش واقعی – تقریبا به ۳۰٪ می‌رسد.

 

وقتی این روند به مراحل گفته شده تقسیم شود، شرکت‌های B2B بهتر می‌توانند وضعیت قیف تبدیل خود را درک کنند و اطمینان یابند که وقت خود را صرف واجدین شرایط واقعی می‌کنند. اگر وقت تیم فروش خود را برای کسانی که هرگز تبدیل نمی‌شوند هدر دهید، بودجه خود را بیهوده تلف کرده‌اید.

 

نرخ تبدیل خوب برای صفحات فرود چقدر است؟

میزان نرخ تبدیل صفحه فرود، در صنایع مختلف تفاوت چشمگیری دارد. برای آن که شانس تبدیل شدن بازدیدکنندگان را افزایش دهید باید از ابزار بهینه‌سازی وب استفاده کنید. وقتی ترافیک وب تبدیل نشود، شما پتانسیل فروش را از دست داده‌اید.
بهینه‌سازی صفحات فرود شما می‌تواند منجر به کسب ترافیک (بازدید) بیشتر نیز بشود. شما نمی‌توانید روی هر بازدیدکننده‌ای برای تبدیل شدن حساب کنید اما این یقینا بازی اعداد است؛ هرچه ترافیک بیشتری ایجاد کنید، شانس این‌که افراد با پیشنهاد ارائه شده شما تبدیل شوند، بیشتر می‌شود.

 

نرخ تبدیل خوب برای تبلیغات فیسبوک چیست؟

شاید شنیده باشید که نرخ تبدیل تبلیغات فیسبوکی خیلی خوب است. این گزاره درست است. در تحقیقات wordstream میانگین نرخ تبدیل تبلیغات فیسبوک در تمامی صنایع ۹.۲۱٪ اعلام شده است. عدد چشمگیری است. وقتی برای افزایش نرخ تبدیل هزینه می‌کنید باید به دنبال نتایج بهتری باشید.

به عنوان مثال هزار دلار برای تبلیغات فیسبوکی هزینه کرده‌اید. از میان آن تبلیغات، ۵ هزار دلار سود تولید شده. مطمئنا شما برای بهبود درآمد مجبور بودید هزار دلار هزینه کنید اما در حقیقت ۴ هزار دلار بیشتر از آن، درآمد کسب کرده‌اید.

هنگام تصمیم‌گیری در مورد چگونگی ساختار استراتژی بازاریابی خود، هزینه را بدون در نظر گرفتن پاداش آن ارزیابی نکنید. در تبلیغات باید با مقادیر کم شروع کنید. پول کمی هزینه کنید، برای تبلیغات خود تست A/B انجام دهید و برای آزمایشی که انجام می‌دهید، بازده سرمایه‌گذاری تعیین کنید.

اگر درآمد بیشتری دارید، می‌توانید بیشتر هزینه کنید و نتایج آن را ببینید. با این روش شما بهترین تعادل را برای کسب‌وکار خود پیدا می‌کنید.

 

بهترین نرخ تبدیل برای سایت چقدر است؟

نرخ تبدیل خوب آن عددی است که از نرخ تبدیل امروزتان بالاتر باشد. بهبود نرخ تبدیل منجر به تولید لید و فروش بیشتر خواهد شد. هیچ میان‌بر جادویی وجود ندارد. حتی اگر معیارهای مربوط به صنعت خود را بدانید، بدون آن که آزمایش و تلاش کنید نمی‌توانید به نتیجه دلخواه دست یابید.

از ابزار بهینه‌سازی وب برای بهبود نرخ تبدیل استفاده کنید. به رفتار کاربران در صفحات و‌ب‌سایت خود و مکان‌هایی که کلیک می‌کنند توجه کنید.

وضعیت رقبا را بررسی کنید اما از آن‌ها تقلید نکنید. به‌جای آن از کار کسانی که رقیبتان نیستند الهام بگیرید. صفحات فروش و صفحات فرود مختلف را امتحان کنید تا زمانی که آنچه برایتان بهترین کاربرد را دارد، پیدا کنید. پس از آن، باز هم تست و آزمایش انجام دهید.

 

هرچه بیشتر بر رفتار کاربران تمرکز کنید، راه بالاتر رفتن نرخ تبدیل برایتان هموارتر می‌شود. همه‌چیز بستگی به این دارد که بدانید مخاطبانتان چه می‌خواهند و چطور باید این خواسته‌ها را برآورده کنید.